Pressmeddelande Tele2-koncernen feb 05 2007, 8:00 AM CET

Tele2 storsatsar på mobilnätet i Halland

- 27 nya BAS-stationer nyligen färdigbyggda

Tele2 har i dagarna avslutat en omfattande utbyggnad av det mobila GSM-nätet i Halland. Totalt har regionen fått 27 nya BAS-stationer och ytterligare en station blir klar i mars. Kostnaden för investeringen ligger på cirka 14 Mkr.

De nya BAS-stationerna har framför allt placerats i områden som tidigare varken hade GSM-täckning eller 3G-täckning. Även områden som tidigare haft brister i inomhustäckningen, kan nu åtnjuta en påtaglig kvalitetsförbättring.

- Investeringarna i vårt mobilnät gör att vi nu har en täckningsgrad på cirka 99 procent i Halland. Och vi har haft stor hjälp av våra kunder när det gäller att identifiera områden som behövt bättre täckning, säger Niclas Palmstierna, VD för Tele2 Sverige.

De orter som nu fått nya BAS-stationer är Glommen, Fegen, Smedjeholm, Köinge, Sibbarp, Morup, Våxtorp, Trönninge, Skedala, Kvibille, Åled, Hilleshult, Ringsegård, Moshult, Ugglarp, Heberg, Kinnared, Nissaström, Veinge, Torekov city, Skottorp, Hishult, Grimmared, Steninge, Harplinge, Årstad, Gällared och avslutningsvis Tångaberg som är klar vecka 12.

Utbyggnaden av mobilnätet är inte den enda infrastruktursatsning som Tele2 gör i Halland. Just nu pågår även en omfattande satsning på bredbandsnätet, där ett flertal telestationer under våren ska byggas ut med Tele2s ADSL-utrustning.

På uppdrag av Region Halland har Tele2 också nyligen etablerat ett öppet regionalt fibernät som ska binda samman kommunhuvudorterna i Halland. Regionens invånare och företagare har därmed fått tillgång till ett betydligt större utbud av Internet-tjänster.

Niclas Palmstierna, VD på Tele2 Sverige AB, tel. 08-56 26 40 00 eller Tele2 Mediaservice 08-56 26 46 26.

Tele2 är Europas ledande alternativa telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera billig och enkel telekom för alla i Europa. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 31 miljoner kunder i 22 länder. Tele2 erbjuder fast och mobil telefoni, bredband, datanättjänster, kabel-TV och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade bolaget 1993, har vi varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen. Tele2 är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1996. Under 2005 omsatte bolaget 50 miljarder och uppvisade en vinst (EBITDA) på 6,6 miljarder kronor.