Pressmeddelande Tele2-koncernen jun 01 2007, 11:30 AM CET

Tele2 Sverige förvärvar resterande del av E.ON Bredband

Stockholm - Tele2 AB ("Tele2"), (Stockholmsbörsen: TEL2 A och TEL2 B), Europas ledande alternativa telekomoperatör, meddelade idag att man har förvärvat resterande 24,9 procent av Tele2 Syd AB, tidigare E.ON Bredband Sverige AB. Tele2 betalar 135 miljoner kronor.
 Förvärvet medför nu att Tele2 Sverige AB äger 100 procent av Tele2 Syd, tidigare E.ON Bredband. I augusti 2006 förvärvade Tele2 75,1 procent med en option om att köpa resterande del av bolaget, vilket i och med dagens förvärv har genomförts.

- Integreringen av E.ON Bredband i Tele2 har varit en framgång, såväl marknadsmässigt som finansiellt. Vi har fullföljt våra åtaganden mot kommunerna i södra Sverige och Region Skåne, vilket var E.ON Bredbands huvudsakliga kundbas. Förvärvet har givit Tele2 stora kunskaper och erfarenheter om offentlig sektor, vilket vi kommer att ha stor nytta av även i andra regioner i Sverige, säger Niclas Palmstierna, VD Tele2 Sverige.

Aktierna byter ägare den 1 juni 2007.

____________________________________________________________________

Niclas Palmstierna                                             Telefon: 08-5626 4000
VD, Tele2 Sverige AB

Lars-Johan Jarnheimer                                    Telefon: 08-5626 4000
Koncernchef och VD, Tele2 AB

Lars Torstensson                                                Telefon: 08-5620 0042
Investerarfrågor

Tele2 är Europas ledande alternativa telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera billig och enkel telekom. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 29 miljoner kunder i 22 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät och kabel-TV. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1996. Under 2006 omsatte bolaget 50,3 miljarder och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 5,7 miljarder kronor.