Pressmeddelande Tele2-koncernen mar 27 2007, 8:00 AM CET

Tele2 tecknar avtal med TDC om tillträde i svenska mobilnätet

Tele2 har tecknat ett så kallat MVNO-avtal (Mobile Virtuell Network Operator) med TDC. Avtalet innebär att den danska operatören hyr in sig som MVNO i Tele2s GSM- och 3G-nät i Sverige. Avtalet beräknas börja gälla vid årsskiftet 2007-2008 för att sedan löpa över fem år.
- Konkurrens är bra både för konsumenterna och för branschens tillväxt och utveckling. Genom vårt avtal med TDC får svenska mobilkunder ytterligare ett alternativ att välja på, och Tele2 får ytterligare avkastning på befintliga tillgångar, säger Niclas Palmstierna, VD för Tele2 Sverige.

Tele2 har tidigare upplåtit sitt svenska mobilnät till Spring Mobil, Ventelo och Telenor, och ser positivt på att släppa in fler aktörer i sitt nät.

Niclas Palmstierna, VD för Tele2 Sverige AB, tel. 08-56 26 40 00 eller Tele2 Mediaservice 08-56 26 46 26

Tele2 är Europas ledande alternativa telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera billig och enkel telekom. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 29 miljoner kunder i 22 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät och kabel-TV. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen. Tele2 är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1996. Under 2006 omsatte bolaget 50,3 miljarder och uppvisade en vinst (EBITDA) på 5,7 miljarder kronor.