Pressmeddelande Tele2-koncernen dec 03 2007, 8:00 AM CET

Tele2 tecknar avtal med Volvo IT för 100 miljoner kronor

Volvo Information Technology AB väljer Tele2 som leverantör av fast- och mobil telefoni
Tele2 har tecknat ett avtal med Volvo Information Technology AB till ett värde av cirka 100 miljoner kronor. Avtalet gäller leverans av såväl fast- som mobil telefoni och löper på 24 månader.

Volvo Information Technology AB ansvarar för telekommunikationen för Volvokoncernens bolag, däribland Volvo Lastvagnar, Volvo Construction Equipment, Volvo Bussar och Volvo Penta. Tele2 har tidigare levererat fast- och mobil telefoni till Volvokoncernen som underleverantör. Det nya avtalet är slutet direkt med Volvo Information Technology AB, vilket ger parterna möjlighet till ett närmare samarbete.

- Vi ser det förnyade avtalet som ett bevis på att vi i vårt samarbete hittills levt upp till Volvos högt ställda krav vad gäller både kvalitet och pris, säger Markus Täkte, ansvarig för företagsmarknaden hos Tele2. Att vi nu har ett avtal direkt med Volvo Information Technology AB, gör att vi kan satsa ännu mer på att utveckla flexibla och smarta kommunikationslösningar för deras räkning.

Det nya ramavtalet omfattar fast telefoni till samtliga fasta anknytningar samt cirka 11 000 mobilabonnemang. Inom ramen för det nya avtalet har Volvo även valt en tjänst som kopplar fasttelefoninummer till mobiltelefonerna, en så kallad Onephone-lösning. Tjänsten ökar flexibiliteten för både kunder och anställda, eftersom medarbetarna alltid kan nås på ett och samma nummer, samtidigt som den är kostnadsbesparande.

Markus Täkte, ansvarig företagsmarknaden på Tele2 Sverige AB,  tel. 08-56 26 46 88 eller Tele2 Mediaservice 08-5626 4626

Tele2 är Europas ledande alternativa telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera billig och enkel telekom. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät och kabel-tv. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1996. Under 2006 omsatte bolaget 50,3 miljarder och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 5,7 miljarder kronor.