Pressmeddelande Tele2-koncernen dec 13 2007, 10:55 AM CET

Tele2s norska nätverksbolag tilldelas 3G-licens

Stockholm - Tele2 AB ("Tele2"), (OMX Nordiska Börs Stockholm: TEL2 A och TEL2 B), meddelade idag att Tele2s samägda nätverksbolag Mobile Norway AS (tidigare AMI AS) tilldelats en 3G-licens i Norge.
Mobile Norway, som tilldelats 3G-licensen, ägs 50/50 av Tele2 Norge och Network Norway. Det samägda bolaget har redan påbörjat den första fasen i utbyggnaden av Norges tredje GSM-nät och kommer nu att kunna optimera nätet med den nya 3G-licensen. Minimitäckningskravet för 3G-licensen är 40 procent av befolkningen inom sex år. Licensavgiften är cirka 47 miljoner norska kronor och kommer att erläggas i december 2007. Tele2 kommer att lansera tjänster på det samägda nätet i början av år 2010.

- Med den nya 3G-licensen kan vi effektivisera nätutbyggnaden i och med att vi bygger ut både GSM och 3G redan i den första fasen. Licensen innebär också att vi kommer att erbjuda kunderna 3G-tjänster såsom bland annat mobilt bredband och naturligtvis till marknadens bästa priser, säger Niclas Palmstierna, Marknadsområdeschef Norden.

____________________________________________________________________
Lars-Johan Jarnheimer, VD och koncernchef Tele2, Telefon: 08 - 5626 4000
Niclas Palmstierna, Marknadsområdeschef Norden, Telefon: 08 - 5626 4000
Lena Krauss, Investerarfrågor, Telefon: 08 - 5620 0045
Lars Torstensson, Investerarfrågor, Telefon: 0702-73 48 79

Tele2 är Europas ledande alternativa telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera billig och enkel telekom. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 25 miljoner kunder i 15 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät och kabel-TV. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på OMX Nordiska Börs Stockholm sedan 1996. Under 2006 omsatte bolaget 50,3 miljarder och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 5,7 miljarder kronor.