Pressmeddelande Tele2-koncernen jul 03 2008, 10:07 AM CET

Dator med inbyggt mobilt bredband håller företagare ajour under semestern

Även under semestertider vill många företagare kunna koppla upp sig och finnas tillgängliga för kunder och medarbetare. Tele2 och Fujitsu Siemens lanserar en arbetsdator med inbyggt mobilt bredband med stöd för 7,2 Mbit/s. Användaren slipper usb-dongeln och får istället en bärbar dator och abonnemang i en och samma terminal.
Med erbjudandet gör Tele2 det enklare för företag att få tillgång till mobilt bredband. Datorpaketet riktar sig till små- och medelstora företag, där användaren får sin dator med inbyggt mobilt bredband till en bindningstid på 24 månader. Lösningen erbjuds utan månadsavgifter fram till årsskiftet.

- Många vill kunna läsa nyheter eller mail även under semestern. Jag är övertygad om att det mobila bredbandets framtid överlag ligger i den här typen av paketering, säger Martin Cullberg, ansvarig för företagsmarknaden på Tele2.

Det är en bärbar Fujitsu Siemens M9400 dator som levereras med Tele2 Mobilt Bredband Turbo 3G med en hastighet upp till 7,2 Mbit/s.

- Det här är ett nytt koncept för oss. Det ska bli spännande att se hur marknaden tar emot en bärbar dator med operatörens mobila bredband inbyggt från början, säger Carl Johan Bernadotte, försäljningschef på Fujitsu Siemens.

Datorn säljs av tre utvalda kedjor: Office, Koneo och Caperio, Totalkostnaden för 24 månader är 9 677 kronor, varav Tele2 Mobilt bredband är 2 682 kronor exklusive moms.
___________________________________________________
Martin Cullberg, ansvarig på företagsmarknaden på Tele2, tel: 070 - 454 15 11
Tele2 Mediaservice 070 - 426 41 28

Carl Johan Bernadotte, Försäljningschef, Fujitsu Siemens, tel: 08 - 588 88 324

Om Tele2
Tele2 är en av Europas ledande alternativa  telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera prisledande och användarvänliga kommunikationslösningar. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 25 miljoner kunder i 15 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät och kabel-TV. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på OMX Nordiska Börsen sedan 1996. Under 2007 omsatte bolaget 43,4 miljarder

Om Fujitsu Siemens Computers
Fujitsu Siemens Computers är Europas ledande leverantör av IT-infrastruktur med ett strategiskt fokus på nästa generation produkter, tjänster och lösningar för mobilitet och dynamiska datacenter. Med ett mycket brett utbud av produkter och tjänster, sträcker sig våra erbjudanden från bärbara och stationära datorer till IT-infrastrukturlösningar för stora verksamheter. Fujitsu Siemens Computers finns representerat på alla viktiga marknader i Europa, Mellanöstern och Afrika och företagets tjänstedel täcker runt 170 länder över hela världen. Genom att dra nytta av styrkan, innovationskraften och den globala räckvidden hos våra ägare Fujitsu Limited och Siemens AG säkerställer vi att vi kan tillgodose behoven från våra kunder som är allt från mycket stora företag till små och medelstora företag och privatpersoner. Företaget är en pionjär när det gäller att tillhandahålla miljöanpassad teknologi och tillverkningsprocesser, från början till slut av produkternas livscykel, och är medlem i organisationerna Climate Savers Computing Initiative och Green Grid. Fujitsu Siemens Computers möter de stränga internationella kraven vad gäller företagets sociala ansvar och är medlem i Förenta Nationernas Global Compact-initiativ.

För mer information om Fujitsu Siemens Computers, besök: www.fujitsu-siemens.se. För mer information om företagets sociala ansvar (Corporate Social Responsibility), besök: www.fujitsu-siemens.se/aboutus/sor/index.html.