Pressmeddelande Tele2-koncernen maj 29 2008, 11:12 AM CET

Harri Koponen utnämnd till ny VD och koncernchef på Tele2

Stockholm - Tele2 AB ("Tele2"), (OMX Nordiska Börs Stockholm: TEL2 A och TEL2 B), meddelade idag att styrelsen har beslutat att utse Harri Koponen till ny VD och koncernchef för Tele2 AB från och med 18 augusti 2008. Harri Koponen efterträder Lars-Johan Jarnheimer som VD och koncernchef.
Harri Koponen har en gedigen industriell bakgrund genom sina tidigare roller som VD och koncernchef för Wataniya Telecom, Vice VD och chef för TeliaSonera ABs internationella verksamhet, VD och koncernchef för Sonera Corporation Ltd. och Executive VP och General Manager för Ericssons konsumentprodukter i Nordamerika.

Vigo Carlund, styrelseordförande för Tele2 kommenterade: "Lars-Johan Jarnheimer informerade styrelsen under hösten 2007 om sin önskan att lämna sin position som VD för Tele2. Som ett resultat av en genomgripande rekryteringsprocess, är det glädjande för styrelsen att kunna utnämna Harri Koponen som vår nya VD och koncernchef för Tele2. Harri Koponen har en erkänd och framgångsrik karriär bakom sig, med 19 år inom telekommunikation. Hans starka operativa erfarenhet från utvecklingsländer gör honom ytterst lämpad att fortsätta leda Tele2, med en fortsatt koncentration på lönsam tillväxt inom samtliga nyckelmarknader. Lars-Johan har varit en oerhört viktig faktor till bolagets framgångsrika utveckling under åren. Jag har personligen åtnjutit vårt samarbete över åren. Det är min förhoppning att Kinnevik-gruppen kan fortsätta att dra nytta av Lars-Johans unika erfarenhet från detaljhandel, konsumentmarknadsföring och telekommunikation."

Harri Koponen kommenterade: "Jag är entusiastisk över att ha blivit utsedd till ny VD och koncernchef för ett så starkt bolag som Tele2. Jag tror att min omfattande erfarenhet från industrin för telekomtjänster kommer att vara till stor nytta för Tele2 i sin nästa utvecklingsfas. Min förståelse för både operativt arbete i Europa samt utvecklingsländer tillsammans med de tekniska aspekterna från snabbrörlig mobil telekommunikation kommer att vara värdefull när vi fortsätter att bygga ett nytt Tele2 med större fokus på mobila tjänster."

Lars-Johan Jarnheimer kommenterade: "Efter 10 fantastiska år som VD för Tele2, måste jag säga att det känns naturligt att lämna över stafettpinnen till en ny VD. Tele2 har aldrig varit starkare än nu och vår omfattande omstruktureringsprocess ger tydliga resultat. Jag vet att Harri Koponen är en utmärkt företagsledare och det är därför en framgång för Tele2 att han har accepterat utnämningen till ny VD och koncernchef."

Harri Koponen börjar sin nya tjänst som VD och koncernchef den 18 augusti 2008, vilket möjliggör för en effektiv överlämningsperiod mellan honom och Lars-Johan Jarnheimer.
__________________________________________________________________
Vigo Carlund, Styrelseordförande, Telefon: 0707-62 00 93

Tele2 är en av Europas ledande alternativa  telekomoperatörer. Vårt uppdrag är att leverera prisledande och användarvänlig telekom. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 25 miljoner kunder i 15 länder. Tele2 erbjuder produkter och tj��nster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät och kabel-TV. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på OMX Nordiska Börsen sedan 1996. Under 2007 omsatte bolaget 43,4 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 6,6 miljarder kronor. Besök gärna vår hemsida: www.tele2.com.