Pressmeddelande Tele2-koncernen aug 04 2008, 8:40 AM CET

Svenskar ogillar att tvingas lyssna på privata mobilsamtal

- intima detaljer och relationsproblem retar upp flest
Mobiltelefonen är en självklar del av vår vardag men det finns situationer då privata samtalsämnen irriterar och inte lämpar sig för det offentliga rummet. Däremot är svensken oväntat tolerant gentemot mobilprat i kollektivtrafiken och på krogen. Tele2 har frågat ca 5000 personer om det är något de retar sig på när det kommer till andras mobiltelefonvanor.

Enligt Tele2s undersökning tycker 31 procent av svenskarna att det är olämpligt att diskutera privata detaljer på offentliga platser. Vi vill heller inte höra om andras relationsproblem (19 %), gårdagens hångel (18 %), privatekonomi (17 %) eller ens om andras jobbproblem (15 %).

På bion, under mötet och på lektionen gör man bäst i att inte prata i mobilen om man inte vill irritera gemene man. Däremot är svensken oväntat tolerant när det gäller mobilprat i kollektivtrafiken och på krogen, bara 3 procent anser att kollektivtrafiken ska vara mobilfri och motsvarande siffra för restauranger är 11 procent. Inte heller fotbollen är helig, bara 5 procent bannar mobilen under match.

- Mobiltelefonen kan alltid vara påslagen men i vissa situationer bör samtalet koppla vidare till mobilsvar. Förvånande är att få störs av andras mobilprat på buss och tunnelbana. Det visar att mobiltelefonen är en självklar del av kollektivtrafiken, som man både betalar sin resa med och pratar i, säger Thomas Ekman, ansvarig för privatmarknaden på Tele2.

Undersökningen genomfördes av Tele2 under juli månad. Sammanlagt 4937 personer svarade på frågan Vad är det inte ok att prata om på offentliga platser? och 5 127 personer gav svar på frågan När är det inte ok att prata i mobiltelefonen?

_______________________________________________
För mer information vänligen kontakta:
Thomas Ekman, ansvarig för privatmarknaden på Tele2, tfn: 070-426 4707
Tele2 Mediaservice, tfn: 070-426 4128

Om Tele2
Tele2 är en av Europas ledande alternativa telekomoperatörer. Vårt uppdrag är att leverera prisledande och användarvänliga kommunikationslösningar. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 24 miljoner kunder i 12 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom mobil, fast bredband och telefoni, datanät och kabel-TV. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på OMX Nordiska Börsen sedan 1996. Under 2007 omsatte bolaget 41,5 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 6,3 miljarder kronor. Besök gärna vår hemsida www.tele2.com