Pressmeddelande Tele2-koncernen jun 25 2008, 11:04 AM CET

Tele2 ger Kronprinsen bredband

- Hugo Åbergs Fastighetsförvaltning väljer Tele2s bredband till sina hyresgäster
Hugo Åbergs Fastighetsförvaltning i Malmö väljer att installera Tele2s fibernät i samtliga lägenheter och lokaler. Det innebär att hyresgästerna nu får tillgång till IP-telefoni och bredband med hastigheter upp till 100 Mbit/s. Avtalet avser 2150 lägenheter och är värt 24,4 miljoner kronor över en period på sex år.

- Vi vill ge våra hyresgäster möjligheten att välja mellan olika uppkopplingsalternativ. Med Tele2s heltäckande lösning får de möjlighet att ta del av fiberbaserat bredband upp till 100 Mbit/s, säger Stefan Åberg på Hugo Åbergs Fastighetsförvaltning.

Lägenheter och lokaler knyts även samman i ett lokalt nätverk, vilket bland annat förbereder för fastighetsägartjänster som till exempel bokning av tvättstuga via internet. Det lokala nätverket gör det också möjligt för Hugo Åbergs Fastighetsförvaltning att övervaka värme och ventilation samt att informera om nyheter på digitala informationstavlor runt om i husens trapphus och hissar.

- Vi är mycket stolta över att få installera vår teknologi i Hugo Åbergs samtliga fastigheter. Nu kommer det bland annat att bli enklare att sköta förvaltningsfrågor samtidigt som hyresgästerna kan ta del av våra användarvänliga och prisvärda tjänster, säger Thomas Ekman, ansvarig för privatmarknaden på Tele2.

Hugo Åbergs Fastighetsförvaltning innehar bland annat hyreshuset "Kronprinsen" som är ett av Sveriges högsta bostadshus och en självklar del av Malmös stadsbild. Även "Kronprinsen" kommer att förses med bredband från Tele2.

Tele2 Mediaservice 070-426 45 45.

Tele2 är en av Europas ledande alternativa  telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera prisledande och användarvänliga kommunikationslösningar. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 25 miljoner kunder i 15 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät och kabel-TV. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på OMX Nordiska Börsen sedan 1996. Under 2007 omsatte bolaget 43,4 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 6,6 miljarder kronor.