Pressmeddelande Tele2-koncernen nov 27 2008, 8:00 AM CET

Tele2 Ryssland förvärvar Digital Expansions mobilnät i Kaliningrad för cirka 150 Mkr

Stockholm - Tele2 AB ("Tele2"), (OMX Nordiska Börsen: TEL2 A och TEL2 B), meddelade idag att man har förvärvat Digital Expansions mobilnät i Kaliningrad. Tele2 kommer att betala kontant cirka 150 Mkr på skuldfri basis.
Digital Expansion driver en 1800 MHz GSM-licens i den ryska regionen Kaliningrad med en befolkning på cirka en miljon. Kaliningrad är en enklav inuti den Europeiska Unionen och är en av Rysslands snabbast växande regioner. Den nuvarande kundbasen är 5 000. Det förvärvade bolaget kommer att integreras i Tele2 Rysslands existerande rörelse och gynnas av Tele2s framgångsrika varumärke och mobiltelefonitjänster på den ryska marknaden.

Donna Cordner, marknadsområdeschef Ryssland, kommenterar: "Förvärvet av Digital Expansion är ytterligare ett steg i vår fortsatta expansion i Ryssland. Vi tror att det gynsamma ekonomiska klimatet i regionen tillsammans med potentiella synergier med närliggande Tele2 verksamheter i Europa samt Baltikum, kommer att göra det möjligt för oss att kopiera vår framgångsrika affärsmodell. I och med förvärvet i Kaliningrad har Tele2 Ryssland verksamhet i 35 regioner med en total befolkning på cirka 61 miljoner."
____________________________________________________________________
Harri Koponen, VD och koncernchef, Tel: +46 8 5626 4000
Donna Cordner, Marknadsområdesdirektör Ryssland, Tel: +46 8 5626 4000
Lars Torstensson, Investerarfrågor, Tel: +46 702 73 48 79

Tele2 är en av Europas ledande alternativa telekomoperatörer. Vårt uppdrag är att leverera prisledande och enkel kommunikationslösningar. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 24 miljoner kunder i 11 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät, kabel-TV och innehålstjänsterl. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare.Tele2 är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1996. Under 2007 omsatte bolaget 40,1 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 6,3 miljarder kronor.. Läs mera på www.tele2.com.