Pressmeddelande Tele2-koncernen jun 26 2008, 8:00 AM CET

Tele2 säljer Tele2 Luxemburg och Tele2 Liechtenstein till Belgacom för cirka 2 miljarder kronor

Stockholm - Tele2 AB ("Tele2"), (Stockholmsbörsen: TEL2 A och TEL2 B), meddelade idag att företaget har sålt verksamheterna i Luxemburg och Liechtenstein till Belgacom. Belgacom kommer att betala kontant cirka 2 miljarder kronor på skuldfri basis. Slutförandet av affären förväntas ske efter godkännande från relevanta regulatoriska myndigheter.
Lars-Johan Jarnheimer, VD och koncernchef för Tele2, säger i en kommentar; "Tele2 har under en lång tid bedrivit framgångsrika infrastrukturbaserade verksamheter i både Luxemburg och Liechtenstein. Trots detta har vi, som ett viktigt steg i vår fokuseringsprocess, beslutat att sälja verksamheterna då priset har varit attraktivt."

Vid slutet av mars 2008 hade Tele2 Luxemburg och Tele2 Liechtenstein tillsammans cirka 238 000 kunder inom mobil, 10 000 kunder inom fast bredband samt 26 000 kunder inom fast telefoni. Tele2 Luxemburg och Tele2 Liechtenstein påverkade Tele2s nettoomsättning med 935 Mkr för helåret 2007 respektive med 223 Mkr för första kvartalet 2008, samt EBITDA med 271 Mkr för helåret 2007 respektive 57 Mkr för första kvartalet 2008. Försäljningen kommer att ge ett positiv resultat på cirka 1 miljard kronor.
____________________________________________________________________
Lars-Johan Jarnheimer, VD och koncernchef Tele2 AB, Telefon: 08 - 5626 4000
Lars Torstensson, Investerarfrågor, Telefon: 0702-73 48 79

Tele2 är en av Europas ledande alternativa telekomoperatörer. Vårt uppdrag är att leverera prisledande och användarvänlig telekom. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 25 miljoner kunder i 15 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät och kabel-TV. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på OMX Nordiska Börsen sedan 1996. Under 2007 omsatte bolaget 43,4 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 6,6 miljarder kronor. Besök gärna vår hemsida: www.tele2.com.