Pressmeddelande Tele2-koncernen dec 11 2008, 8:00 AM CET

Tele2 tar ledningen med 100 Mbit/s i kabel-TV-nätet

Tele2 lanserar, som första leverantör i Sverige, hastigheter upp till 100 Mbit/s i kabel- TV-nätet, mer än dubbelt så snabbt som den tidigare maxhastigheten. Först ut är Sigtuna och Märsta där 4 500 hushåll rustas för de nya hastigheterna. Det innebär att boende kan ta del av snabbare och smidigare internettjänster.

I och med den nya satsningen driver Tele2 kabel-TV-utvecklingen och under 2009 kommer 100 Mbit/s fortsätta att rullas ut i kabel-TV-nätet.

- Våra kunder ska kunna ta del av samma tjänster, oavsett om de har ett bredbands- eller kabel-TV-uttag i sitt hem. De ska inte behöva fundera över anslutningen, utan snarare vilka tjänster de vill använda, säger Thomas Ekman, ansvarig för privatmarknaden på Tele2.

Uppgraderingen till den nya standarden Docsis 3.0 stöder redan nu hastigheter upp till 800 Mbit/s, men i ett första skede är det 100 Mbit/s hastigheterna som rullas ut.

-  Det här är bara början, ambitionen är att ytterligare öka valmöjligheterna för internet i kabel-TV-nätet samt fortsätta förenkla och förbättra nätet för våra kunder, fortsätter Thomas Ekman.

För 399 kr i månaden kan nu boende i Sigtuna och Märsta, få tillgång till hastigheter upp till 100 Mbit/s med Tele2s kabel TV-nät. Bindingstiden är 12 månader och Tele2 bjuder på startavgiften. Antalet modem är begränsat så först till kvarn gäller.

Thomas Ekman, ansvarig för privatmarknaden på Tele2, tel: 070 - 426 47 07
Tele2 Mediaservice 070-426 41 28

Tele2 är en av Europas ledande alternativa telekomoperatörer. Vårt uppdrag är att leverera prisledande och användarvänliga kommunikationslösningar. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 24 miljoner kunder i 11 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom mobil, fast bredband och telefoni, datanät och kabel-TV. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på OMX Nordiska Börsen sedan 1996. Under 2007 omsatte bolaget 40,1 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 6,3 miljarder kronor. Besök gärna vår hemsida www.tele2.com.