Regulatoriskt pressmeddelande Tele2-koncernen jul 22 2009, 7:00 AM CET

Delårsrapport januari - juni 2009

Stockholm - onsdagen den 22 juli 2009 - Tele2 AB ("Tele2") (OMX Nordiska Börsen: TEL2 A och TEL2 B), redovisade idag sitt konsoliderade resultat för andra kvartalet 2009.
" Svåra tider överlever inte, det gör däremot starka företag. Tele2 möter ekonomiska utmaningar på många av sina marknader. Vår utveckling under andra kvartalet är resultatet av vår satsning på kärnverksamheten och genomförandet av våra besparingsprogram.", kommenterar Harri Koponen, VD och koncernchef för Tele2 AB.

Finansiella höjdpunkter
Nettoomsättningen uppgick till 10 130 (9 832) Mkr under första kvartalet 2009 motsvarande en ökning med 3 procent. EBITDA i första kvartalet ökade med 17 procent till 2 450 (2 101) Mkr. Trots ett fortsatt tufft ekonomiskt klimat kunde bolaget öka den operativa lönsamheten i andra kvartalet 2009.

Starkt nettokundintag och EBITDA-marginal i Tele2 Ryssland
Under andra kvartalet adderade Tele2 Ryssland 478 000 nya kunder och EBITDA-marginalen uppgick till 35 (36) procent.

Stabil operativ utveckling i de baltiska verksamheterna
Tele2s baltiska verksamhet förbättrade sitt EBITDA resultat till 384 (372) Mkr trots en försvagad ekonomi i regionen.

Omstruktureringen av Västeuropa fortsätter att generera positivt resultat
Marknadsområdet Västeuropa, drivet av Tele2 Nederländerna och Tele2 Österrike, bidrog återigen med ett förbättrat kassaflöde till gruppen.

Rapporten finns tillgänglig på www.tele2.com

Telefonkonferens
En telefonkonferens med interaktiv presentation kommer att hållas klockan 10.00 CET (09.00 GMT / 04.00 NY-tid) onsdagen den 22 juli 2009. Telefonkonferensen kommer att hållas på engelska och sändas på Tele2s hemsida, www.tele2.com.

Samtalsinformation
Var vänlig ring in några minuter innan telefonkonferensens början för att registrera er.

Sverige: +46 8 50 52 02 70
Storbritannien: + 44 208 817 9301
USA: + 1 718 354 1226

En inspelning av telefonkonferensen kommer att finnas tillgänglig till och med den 5 augusti 2009:
Internationellt och Storbritannien: + 44 207 769 6425
USA: + 1 630 652 3111

Kod: 1750100#

Harri Koponen, Verkställande direktör och koncernchef
Telefon: 08-5626 4000

Lars Nilsson, Finanschef
Telefon: 08-5626 4000

Lars Torstensson, Investor Relations