Pressmeddelande Tele2-koncernen nov 17 2009, 9:17 AM CET

Kulturrådet väljer helhetslösning från Tele2

Tele2 vinner den tredje affären på kort tid från Kammarkollegiets ramavtal "Kommunikation som tjänst". Den här gången är det Kulturrådet som valt Tele2 som leverantör av en mobilbaserad kommunikationslösning. Avtalet löper under minst 36 månader.

Kulturrådet, vars uppdrag är att förverkliga de nationella kulturpolitiska målen, har upphandlat en mobilbaserad helhetslösning som levereras av Tele2 tillsammans med underleverantören Spring Mobil. Därmed behöver Kulturrådets anställda endast en mobiltelefon för att sköta alla sina samtal. Funktionsmoduler som inkluderas i tjänsteleveransen är hänvisningssystem via webb, svarsgrupper och röststyrda tjänster. Tele2 har totalansvaret för drift, förvaltning och support under avtalstiden.

- Tele2 svarade på våra önskemål med ett mycket konkurrenskraftigt erbjudande. Nu kan vi fortsätta vårt arbete med en hög grad av mobilitet samtidigt som vi minimerar kostnaderna, kommenterar Margareta Wikström, projektledare för upphandlingen på Kulturrådet.

Lösningen levereras i form av en en-telefoni-lösning som bygger på ett lokalt GSM-nät inne i Kulturrådets lokaler. Utanför kontoret finns både Tele2s 2G- och 3G-nät tillgängliga.

- Det här är den tredje affären från Kammarkollegiets ramavtal. Att Kulturrådet nu väljer oss är ytterligare ett bevis på vårt konkurrenskraftiga erbjudande inom den offentliga sektorn, säger Martin Cullberg, ansvarig för företagsmarknaden på Tele2.

Martin Cullberg, ansvarig för företagsmarknaden på Tele2 Sverige, tel: 070-454 15 11
Annika Kristersson, Presschef Tele2 Sverige, tel: 070-426 41 28

Tele2 är en av Europas ledande telekomoperatörer och tillhandahåller alltid det bästa erbjudandet. Vi har 26 miljoner kunder i 10 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät, kabel-TV och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare.Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2008 omsatte bolaget 38,3 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 8,2 miljarder kronor.