Pressmeddelande Tele2-koncernen dec 21 2009, 9:46 AM CET

Mobile Norway väljer Ericsson för Norges tredje mobilnät

Tele2 Norges och Network Norways samägda bolag, Mobile Norway, har valt Ericsson som huvudleverantör för det nya 2G/3G-nätet i Norge. Därmed skapar Mobile Norway ett kostnadseffektivt och modernt mobilnät.

Mobile Norway ska inom de kommande åren bygga ut ett nationellt mobilnät som kommer att täcka 75 procent av befolkningen. Det bidrar till en bättre infrastrukturskonkurrens i Norge och är till fördel för alla mobilanvändare i landet.

"I dag är en glädjens dag för norska mobilanvändare. Nu börjar den omfattande utbyggnaden av det tredje mobilnätet som kommer att förbättra konkurrensen och våra kunders valmöjligheter i såväl stad som landsbygd. Vi är stolta över att hålla vårt löfte till de norska myndigheterna som har lagt förhållandena tillrätta för ökad konkurrens", säger Haakon Dyrnes, VDTele2 Norge.

"Valet av system- och utrustningsleverantör är helt avgörande för att lyckas i linje med de förväntningar vi har för utbyggnaden. Ericsson har till fullo mött Mobile Norways krav på kvalitet, funktionalitet och tidsplan", säger Arild Hustad, koncernchef Network Norway.

"Vi är stolta över att ha blivit valda till leverantör av det nya 2G/3G-nätet i Norge. Ericsson kommer att säkra att Tele2 och Network Norway får en komplett lösning för avancerade mobila bredbandstjänster. Detta leder till ökad livskvalitet samt ett effektivare arbetsliv för kunder över hela landet", säger Mikael Bäckström, VD Ericsson i Norden och Baltikum.

____________________________________________________________________

Haakon Dyrnes, VD Tele2 Norge, Tel: +47 413 19 010

Pernilla Oldmark, Pressfrågor, Tel: +46 704 26 45 45

Tele2 är en av Europas ledande telekomoperatörer och tillhandahåller alltid det bästa erbjudandet. Vi har 26 miljoner kunder i 10 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät, kabel-TV och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare.Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2008 omsatte bolaget 38,3 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 8,2 miljarder kronor.