Pressmeddelande Tele2-koncernen mar 12 2009, 6:39 PM CET

Tele2 först att lansera 14,4 Mbit/s på bred front

Från och med denna vecka täcks över 20 svenska städer och turistorter med hastighet upp till 14,4 Mbit/s. Tele2 är första operatör ut att lansera hastigheten för mobilt internet. Inom några veckor planeras modem som stödjer hastigheten finnas till försäljning.

- Vi är först att lansera 14,4 Mbit/s brett i Sverige. Våra kunder ska inte tvivla på att vi erbjuder en överlägsen surfupplevelse, även när de befinner sig utanför de tre storstäderna, säger Niclas Palmstierna, VD på Tele2 Sverige.

Med 14,4 Mbit/s kan användaren surfa till en betydligt högre maxhastighet vilket förbättrar surfupplevelsen och möjliggör snabbare nedladdning av data. Uppgraderingen till 14,4 Mbit/s innebär även kapacitetsförbättringar i nätet vilket ger befintliga kunder en förbättrad surfupplevelse.

Redan denna vecka beräknas 14,4 Mbit/s nätet täcka halva Sveriges befolkning. Modem som stödjer hastigheten planeras finnas till försäljning i början av april.

Utöver Stockholm, Göteborg och Malmö får bl a Västerås, Helsingborg, Luleå, Halmstad, Karlstad, Växjö och Sundsvall tillgång till nya hastigheten. I dag täcker även Tele2s Turbo-3G nät upp till 7,2 Mbit/s över 90 % av Sveriges befolkning.

_________________________________________
Niclas Palmstierna, VD Tele2 Sverige, tel: 08-56 26 4000
Annika Kristersson, Presschef Tele2 Sverige, tel: 070-426 41 28

Tele2 är en av Europas ledande alternativa telekomoperatörer. Vårt uppdrag är att leverera prisledande och enkla kommunikationslösningar. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 24 miljoner kunder i 11 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät, kabel-TV och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare.Tele2 är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1996. Under 2007 omsatte bolaget 39.5  miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 8.2 miljarder kronor. Läs mera på www.tele2.com.