Pressmeddelande Tele2-koncernen jul 08 2009, 3:33 PM CET

Tele2 och Telias turbo-3G nät överlägset bäst i test

Ett genomfört test av 3G-näten i Sverige visar att Tele2s och Telias turbo-3G nät har i särklass högst hastighet och bredast täckning för mobilt internet. De omfattande och oberoende nättesterna har genomförts på ett stort antal platser i Sverige av ett välkänt konsultföretag. Totalt har hastighet och täckning mätts i Sveriges 20 största städer samt i en sommar- och en vinterturistort. Testerna är utförda med likadana modem (Huawei E270+) för de fyra operatörerna; Telia, Tele2, Telenor och Tre. Hastigheten har mätts via bredbandskollen.se och testet genomfördes under juni månad.

Testresultaten talar sitt tydliga språk. Tele2s och Telias gemensamma turbo-3G nät har de högsta hastigheterna, oavsett om man surfar på balkongen i staden eller i sommarstugan.

- Testet visar verkligen styrkan och bredden i vårt gemensamma turbo-3G nät. Nu leverera vi det klart snabbaste mobila internetet till våra kunder, var de än befinner sig i Sverige, säger Niclas Palmstierna, VD Tele2 Sverige

- Vårt uppdrag som konsultföretag var att göra ett opartiskt test av mobilt bredband och mäta hastigheten hos Sveriges fyra största operatörer, från storstad till landsbygd, kommenterar Mikael Wadlund, projektledare HiQ.

Niclas Palmstierna, VD Tele2 Sverige, 08-56264000
Mikael Wadlund, projektledare HiQ, tel: 08-58 89 0000
Annika Kristersson, Presschef Tele2 Sverige, 070-4264128

Tele2 är en av Europas ledande alternativa telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera prisvärd och enkel kommunikation för alla, alltid. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 24,5 miljoner kunder i 11 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät, kabel-TV och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare.Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2008 omsatte bolaget 39,5 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 8,2 miljarder kronor.