Pressmeddelande Tele2-koncernen okt 15 2009, 6:00 PM CET

Tele2 säljer Tele2 Frankrike till Virgin Mobile för cirka 575 miljoner kronor

Stockholm - Tele2 AB ("Tele2"), NASDAQ OMX Stockholm: Tel2 A och Tel2 B), meddelade idag att företaget har sålt verksamheten i Frankrike till Virgin Mobile. Virgin Mobile kommer att betala kontant cirka 575 miljoner kronor på skuldfri basis. Slutförandet av affären förväntas ske efter godkännande från relevanta regulatoriska myndigheter.
I slutet av juni 2009 hade Tele2 Frankrike 429 000 mobilkunder. Tele2 Frankrike påverkade Tele2s nettoomsättning med 1 233 Mkr för helåret 2008 respektive med 637 Mkr för första halvåret 2009, samt EBITDA med 6 Mkr för helåret 2008 respektive 55 Mkr för första halvåret 2009. Försäljningen kommer att resultera i en goodwillnedskrivning på cirka 526 Mkr i tredje kvartalet 2009. Som en effekt av transaktionen kommer Tele2s franska verksamhet att definieras som avvecklad verksamhet.
____________________________________________________________________
Lars Torstensson, Investerarfrågor, Tel: 0702 73 48 79
Pernilla Oldmark, Pressfrågor, Tel: 0704 26 45 45

Tele2 är en av Europas ledande alternativa telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera prisvärd och enkel kommunikation för alla, alltid. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 25,4 miljoner kunder i 11 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät, kabel-TV och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX Stockholm sedan 1996. Under 2008 omsatte bolaget 39,5 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 8,2 miljarder kronor.