Pressmeddelande Tele2-koncernen jan 08 2009, 9:04 AM CET

Tele2 satsar på bokstäver

Tele2 har skrivit ramavtal med Alfatell AB gällande tillhandahållande av alfanummer, det vill säga telefonnummer som utgörs av företags- eller produktnamn istället för siffror. Nu reserverar Tele2 tusentals 0200-nummer till Alfatells kunder.

I och med att knappsatserna på mobiltelefonerna har standardiserats kan företag använda telefonnummer med egna produkt- eller företagsnamn. I samarbetet står Tele2 för tillhandahållande av nummer samt för själva kopplingen mellan alfanumret och företagets egna nummer.

- Alfanummer används framförallt i kampanjer. Det är ofta lättare för konsumenten att komma ihåg ett företagsnamn än en sifferkombination. Tjänsten lanseras i Sverige i slutet av januari och vi är mycket glada över att ha Tele2 med på resan, säger Börge Lorentz Figenschau, marknadschef på Alfatell AB.

Tidigare har Tele2 fördelat telefonnummer oavsett om de utgjorde ett ord eller varumärke på telefonens knappar, eller inte.

- Alfatell har tekniken och kunskapen. I och med det här samarbetet bygger vi värde på något som vi redan har, men som nu förädlats, säger Martin Cullberg, ansvarig företagsmarknaden på Tele2.

Samarbetet bedrivs inom Tele2 Wholesale som erbjuder grossisttjänster i både det mobila och fasta nätet.

Martin Cullberg, ansvarig för företagsmarknaden Tele2, tel: 070-454 15 11
Pernilla Oldmark, informationschef Tele2, tel: 070-426 45 45

Tele2 är en av Europas ledande alternativa telekomoperatörer. Vårt uppdrag är att leverera prisledande och användarvänliga kommunikationslösningar. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 24 miljoner kunder i 11 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom mobil, fast bredband och telefoni, datanät och kabel-TV. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på OMX Nordiska Börsen sedan 1996. Under 2007 omsatte bolaget 40,1 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 6,3 miljarder kronor. Besök gärna vår hemsida www.tele2.com.