Pressmeddelande Tele2-koncernen sep 17 2009, 12:13 PM CET

Tele2s Kapitalmarknadsdag 2009: Nya finansiella mål för Tele2

Stockholm - Tele2 AB ("Tele2"), (NASDAQ OMX Stockholm: TEL2 A och TEL2 B), meddelade idag nya finansiella mål för sin verksamhet.
Definitionen av en kärnverksamhet inom Tele2 är att EBITDA-marginalen ska vara 20 procent eller högre. Tele2s mobilverksamhet på egen infrastruktur bör vara i mitten av 30 procent eller högre på lång sikt.

Ett långsiktigt ROCE-mål på 20 procent är satt för Tele2-koncernen, då företaget vill lägga särskild vikt på kostnadskontroll och en optimal kapitalstruktur.

Lars Nilsson, CFO Tele2 AB, kommenterar: "Vi måste kontinuerligt höja ribban för vårt företag och ställa hårda krav som utmanar vår organisation. Detta visar våra aktieägare såväl som långivare att Tele2s verksamhet är i ordning och att vi har en solid operativ grund att bygga på i framtiden. "
____________________________________________________________________
Lars Torstensson, Investerarfrågor, Tel: 0702 73 48 79
Pernilla Oldmark, Pressfrågor, Tel: 0704 26 45 45

Tele2 är en av Europas ledande alternativa telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera prisvärd och enkel kommunikation för alla, alltid. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 25,4 miljoner kunder i 11 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät, kabel-TV och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX Stockholm sedan 1996. Under 2008 omsatte bolaget 39,5 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 8,2 miljarder kronor.