Regulatoriskt pressmeddelande Tele2-koncernen feb 09 2010, 7:00 AM CET

Bokslutskommuniké 2009

Stockholm - Tele2 AB ("Tele2"), NASDAQ OMX Stockholm: Tel2 A och Tel2 B), redovisade idag sitt konsoliderade resultat för fjärde kvartalet 2009.

"Vår finansiella ställning har aldrig varit bättre"

"När vi summerar 2009 kan vi konstatera att vårt förnyade fokus på mobilt har gett resultat. Vi har faktiskt aldrig varit i bättre finansiell ställning än vi är idag. Detta är förstås resultatet av hårt arbete och 2010 pressar vi våra gränser än längre genom att investera både i nyligen förvärvade licenser och i nästa generations mobila teknik."

Finansiella höjdpunkter

Nettoomsättningen uppgick till 9 889 (9 986) Mkr under fjärde kvartalet 2009. EBITDA i fjärde kvartalet ökade med 1 procent till 2 188 (2 162) Mkr.

Styrelsen föreslår en total utdelning på 5,85 kronor för verksamhetsåret 2009

Tele2s styrelse har beslutat att rekommendera en höjning av den ordinarie utdelningen med

10 procent till 3,85 (3,50) kronor för verksamhetsåret 2009. Styrelsen har även beslutat att rekommendera en extra utdelning på 2,00 (1,50) kronor.

Rekordhögt EBITDA bidrag från Ryssland

Under fjärde kvartalet 2009 uppgick Tele2 Rysslands EBITDA till 695 Mkr, till stor del tack vare en stark utveckling i de äldre regionerna. 1 149 000 nya kunder tillkom under kvartalet som ett resultat av en fortsatt framgångsrik utrullning av nya regioner.

Stabilt intag av abonnemangskunder i Norden

Den nordiska marknaden hade ett starkt kundintag under kvartalet, tack vare Tele2 Sverige som adderade 51 000 (29 000) nya abonnemangskunder, inklusive mobilt internet.

Förbättrat kassaflöde i Centraleuropa

Genom en mer effektiv hantering av både operativa kostnader och investeringar förbättrade Tele2 Baltikum sitt kassaflödesbidrag till koncernen under kvartalet trots det rådande ekonomiska klimatet.

Starkt operativt bidrag från Västeuropa

Under 2009 har Tele2 Västeuropa effektiviserat verksamheten genom att fokusera på operativt resultat snarare än marknadsandelar. Under fjärde kvartalet uppgick EBITDA till 584 (509) Mkr, ett bevis på att strategin fungerat.

Rapporten finns tillgänglig på www.tele2.com

Telefonkonferens

En telefonkonferens med interaktiv presentation kommer att hållas klockan 10.00 CET (09.00 GMT/04.00 NY-tid) tisdagen den 9 februari 2010 Telefonkonferensen kommer att hållas på engelska och sändas på Tele2s hemsida, www.tele2.com.

Samtalsinformation

Var vänlig ring in några minuter innan telefonkonferensens början för att registrera er.

Sverige: +46 8 505 598 53

Storbritannien: + 44 203 043 24 36

USA: +1 866 58 40 87

En inspelning av telefonkonferensen kommer att finnas tillgänglig till och med den 22 februari 2010:

Sverige: +46 8 506 269 49

Kod: 236670#

Harri Koponen, Verkställande direktör och koncernchef

Telefon: +46 (0)8 5620 0060

Lars Nilsson, Finanschef

Telefon: +46 (0)8 5620 0060

Lars Torstensson, Investor Relations

Telefon: 08-5620 0042

Tele2 är en av Europas ledande telekomoperatÖrer och tillhandahåller alltid det bästA erbjudandet. Vi har 27 miljoner kunder i 10 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät, kabel-TV och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare.Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2009 omsatte bolaget 39,3 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 9,2 miljarder kronor.