Pressmeddelande Tele2-koncernen mar 31 2010, 10:30 AM CET

Förändring av antalet aktier och röster i Tele2

Stockholm - Tele2 AB ("Tele2"), (NASDAQ OMX Stockholm: Tel2 A och Tel2 B), meddelade idag att det totala antalet B-aktier har ökat till 419 409 669 från tidigare 415 249 343 och det totala antalet A-aktier har minskat till 20 991 670 från tidigare 25 131 996. Förändringarna avser en omklassificering av 4 140 326 A-aktier till B-aktier i februari och en nyemission av 20 000 B-aktier i mars genom utnyttjande av teckningsoptioner utgivna som del av ett incitamentsprogram år 2006. Tele2 innehar även totalt 5 798 000 C-aktier i eget förvar.

Varje A-aktie berättigar till tio röster och varje B- och C-aktie berättigar till en röst. Omstämplingen av A-aktier till B-aktier samt nyemission av B-aktier har därför sammantaget minskat det totala antalet röster i bolaget till 629 326 369 (varav 209 916 700 hänför sig till A-aktier och 419 409 669 till B-aktier) från tidigare 666 569 303 (varav 251 319 960 hänförde sig till A-aktier och 415 249 343 till B-aktier), exklusive de 5 798 000 C-aktier som innehas av Tele2.

Lars Torstensson, Investerarfrågor, Tel: 0702 73 48 79

Pernilla Oldmark, Pressfrågor, Tel: 0704 26 45 45

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS LEDANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH TILLHANDAHÅLLER ALLTID DET BÄSTA ERBJUDANDET. Vi har 27 miljoner kunder i 11 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät, kabel-TV och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2009 omsatte bolaget 39,3 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 9,2 miljarder kronor.