Pressmeddelande Tele2-koncernen jun 07 2010, 8:00 AM CET

Mats Granryd utnämnd till VD och koncernchef på Tele2

Stockholm - Tele2 AB (Tele2), (NASDAQ OMX Stockholm: TEL2 A and TEL2 B) meddelade idag att styrelsen har beslutat att utse Mats Granryd till VD och koncernchef för Tele2 från och med den 1 september 2010.

Mats Granryd har en lång och framgångsrik karriär inom telekommunikation, både internationellt och i Sverige. Han har en djup erfarenhet från ledande befattningar i utvecklingsländer samt av implementering av ny mobilteknik och konsumentstrategier.

Mats är idag chef för region norra Europa och Centralasien på Ericsson AB. Han har tidigare haft ledande befattningar inom Ericsson som chef för marknadsenheterna Nordvästra Europa, Indien, CDMA och Nordafrika samt det globala kundansvaret för Vodafone och Bharti. Innan han kom till Ericsson arbetade han som managementkonsult med inriktning mot telekomstrategier på ARRIGO Consultants och Andersen Consulting. Mats är Civilingenjör i maskinteknik från Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm.

Mike Parton, styrelseordförande för Tele2 kommenterade: "Styrelsen är nöjd med att kunna slutföra en intensiv sökprocess genom att rekrytera Mats Granryd och vi ser verkligen fram emot att arbeta med honom. Från våra många samtal, tror jag att hans utmärkta förståelse för utvecklingsmarknader, teknik- och konsumentstrategier, tillsammans med hans prestationer i ledande befattningar, positionerar honom väl till att leda Tele2 i dess utvalda marknader".

Mats Granryd kommenterade: "Jag är glad att få möjlighet att leda Tele2, ett företag som jag har känt och beundrat som en utmanare inom telekomindustrin. Jag tror att min förståelse för befintlig och kommande teknik och operativa erfarenhet i tillväxt- och konsumentmarknader kommer att vara av värde för företaget. Jag ser fram emot att arbeta med styrelsen och företagsledningen för att fortsätta att tillhandahålla det bästa erbjudandet till samtliga våra kunder."

Lars Torstensson, Investerarfrågor: Tel: 0702 73 48 79

Pernilla Oldmark, Pressfrågor, Tel: 0704 26 45 45

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS LEDANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH TILLHANDAHÅLLER ALLTID DET BÄSTA ERBJUDANDET. Vi har 28 miljoner kunder i 11 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät, kabel-TV och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2009 omsatte bolaget 39,5 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 9,4 miljarder kronor.