Pressmeddelande Tele2-koncernen nov 15 2010, 7:45 AM CET

Nytt teknikskifte: Tele2 lanserar 4G!

- Idag öppnas ett snabbare mobilt bredbandsnät i storstäderna

Idag lanserar Tele2 4G, nästa generations mobilnät i Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona. Det nya snabbare nätet erbjuder hastigheter upp till 80 Mbit/s vilket är 10 gånger snabbare än dagens turbo-3G-nät.

Med 4G kan kunderna enkelt använda mer interaktiva och kapacitetskrävande medietjänster som till exempel spela onlinespel eller streama tv- och film i bra kvalitet. För företag är det också lättare att arbeta med applikationer som videokonferens och tunga filer på samma sätt som med den fasta ADSL-uppkopplingen.

- Idag är en stor dag när vi öppnar 4G-nätet i storstäderna samtidigt som utbyggnaden  fortsätter över hela landet i snabb takt. Allt fler klipper den fasta telefonin hemma för att bli mobila och genom 4G-tekniken kommer samma utveckling att ske på ADSL-marknaden. Vi är stolta att vi idag har öppnat portarna till det som kommer bli Sveriges mest omfattande 4G-nät, säger Niclas Palmstierna, VD Tele2 Sverige

Undersökningar, bland annat ifrån SIFO, visar att intresset för 4G är stort och inom ett år vill var tredje svensk och vart tredje företag skaffa 4G. Undersökningen bekräftas av en testpilot där ett tjugotal personer har använt 4G som sin primära uppkoppling. Resultaten visar att 4G upplevs som ett fullgott alternativ till den fasta ADSL-uppkopplingen och ger en mobil frihetskänsla.

- Snabbare mobil uppkoppling möjliggör nu att våra kunder kan göra allt det man är van vid att göra via sin fasta uppkoppling istället via 4G-nätet, kommenterar Niclas Palmstierna.

Från och med idag finns 4G abonnemang tillgängliga att köpa i Tele2-butikerna samt via webbutiken på tele2.se.

Utbyggnaden av 4G sker kontinuerligt och under 2011 kommer många av Sveriges orter att täckas av 4G. Målet är att i slutet av 2012 ska 4G-nätet täcka 99 % av Sveriges befolkning.

Orter där 4G-utbyggnad sker under Q1 2011
Gotland, Helsingborg, Jönköping, Knivsta, Lidingö, Linköping, Norrköping, Nyköping, Trelleborg, Uppsala, Vellinge.

Orter där 4G-utbyggnad sker under 2011
Alingsås, Alvesta, Aneby, Arboga, Arvika, Avesta, Bengtsfors, Berg, Bjurholm, Bjuv, Bollebygd, Borgholm, Borlänge, Borås, Bromölla, Bräcke, Båstad, Dals-Ed, Dorotea, Eda, Ekerö, Eksjö, Emmaboda, Enköping, Eskilstuna, Eslöv, Essunga, Fagersta, Falkenberg, Falköping, Falun, Filipstad, Finspång, Forshaga, Färgelanda, Gislaved, Gnosjö, Grums, Grästorp, Gullspång, Gävle, Götene, Habo, Hagfors, Hallstahammar, Halmstad, Hammarö, Hedemora, Helsingborg, Herrljunga, Hjo, Hudiksvall, Hultsfred, Hylte, Håbo, Härjedalen, Härnösand, Hässleholm, Höganäs, Högsby, Hörby, Kalmar, Karlsborg, Karlshamn, Karlskoga, Karlskrona, Karlstad, Katrineholm, Kil, Kiruna, Klippan, Kramfors, Kristianstad, Kristinehamn, Krokom, Kumla, Kungsbacka, Kävlinge, Köping, Laholm, Landskrona, Leksand, Lessebo, Lidköping, Lilla Edet, Ljungby, Ljusdal, Ludvika, Luleå, Lycksele, Lysekil, Malung, Mark, Markaryd, Mellerud, Mjölby, Mora, Motala, Mullsjö, Munkedal, Munkfors, Mönsterås, Mörbylånga, Nordmaling, Norrtälje, Nybro, Nynäshamn, Nässjö, Olofström, Orust, Osby, Oskarshamn, Oxelösund, Perstorp, Piteå, Ragunda, Robertsfors, Ronneby, Sala, Salem, Sandviken, Simrishamn, Sjöbo, Skara, Skellefteå, Skurup, Skövde, Sollefteå, Sotenäs, Staffanstorp, Stenugnsund, Storfors, Storuman, Strängnäs, Strömstad, Strömsund, Sundsvall, Sunne, Svalöv, Svedala, Svenljunga, Säffle, Sävsjö, Söderhamn, Södertälje, Sölvesborg, Tanum, Tibro, Tidaholm, Timrå, Tingsryd, Tjörn, Tomelilla, Torsby, Torsås, Tranemo, Tranås, Trollhättan, Trosa, Tyresö, Töreboda, Uddevalla, Ulricehamn, Upplands-Bro, Upplands-Väsby, Vaggeryd, Vallentuna, Vara, Varberg, Vaxholm, Vetlanda, Vilhelmina, Vimmerby, Vårgårda, Vänersborg, Vännäs, Värmdö, Värnamo, Västervik, Västerås, Växjö, Ystad, Åmål, Ånge, Åre, Årjäng, Åstorp, Älmhult, Älvdalen, Ängelholm, Ödeshög, Örebro, Örkeljunga, Örnsköldsvik, Östersund, Österåker, Östra Göinge.

Niclas Palmstierna, VD Tele2 Sverige, tel: 08-5626 4000
Annika Kristersson, Presschef Tele2 Sverige, tel: 070-426 41 28

Tele2 är en av Europas ledande telekomoperatörer och tillhandahåller alltid det bästa erbjudandet. Vi har 30 miljoner kunder i 11 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät, kabel-TV och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2009 omsatte bolaget 39,5 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 9,4 miljarder kronor.