Pressmeddelande Tele2-koncernen jun 30 2010, 8:30 AM CET

Tele2 bygger bredband till ännu fler skåningar

SkåNet förlänger avtal med Tele2 för fortsatt utbyggnad av bredbandsnätet

Tele2 har återigen fått fortsatt förtroende av SkåNet. Avtalsförlängningen gäller utbyggnaden av fibernät till alla mindre orter och landsbygden i Skåne, det så kallade BAS II-projektet. Därmed tas ytterligare ett steg i att nå visionen om Bredband för Alla i Skåne.

Tele2 har sedan fyra år tillbaka arbetat med att bygga ut markfiber för bredband i hela Skåne, även i orter med färre än 200 invånare. Arbetet beställs av SkåNet som har till uppgift att samordna utbyggnaden av Skånes digitala infrastruktur. Avtalet gäller nu i ytterligare ett år och innebär att Tele2 utnyttjar även den sista förlängningsmöjligheten avseende BAS-II.

- Vårt samarbete har varit framgångsrikt i många år och det var därför självklart för oss att fortsätta tillsammans med Tele2. Tack vare deras att flexibilitet och pålitlighet har vi kommit långt i vår vision om att hela Skåne ska kunna utnyttja Internets alla möjligheter, säger Christer Lannestam, VD, SkåNet AB.

Avtalet ger Skånes kommuner möjlighet att bygga ut nätet till de lokala telestationerna som tidigare inte prioriterats. Därifrån är hushållen anslutna via telenätet och ska efter utbyggnaden kunna nås av alla de bredbandstjänster som finns att tillgå med ADSL, som exempelvis bredband, IP-telefoni och IP-TV.

- Det är enormt givande att kunna erbjuda alla kunder samma digitala möjligheter oberoende av var man bor. Vi är stolta över det förlängda förtroendet och ser fram emot ännu ett framgångsrikt år tillsammans med Skånes kommuner, säger Patrik Höijer, ansvarig för Tele2 Wholesale.

Tele2 Wholesale garanterar att bredbandstjänsterna ska erbjudas av minst två operatörer.  I dagsläget är det Bredbandsbolaget som tillsammans med Tele2 kommer att erbjuda sina tjänster, men i framtiden är en bredare konkurrenssituation möjlig.

Annika Kristersson, Presschef Tele2 Sverige, tel: 070-426 41 28

Tele2 är en av Europas ledande telekomoperatörer och tillhandahåller alltid det bästa erbjudandet. Vi har 28 miljoner kunder i 11 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät, kabel-TV och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2009 omsatte bolaget 39,5 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 9,4 miljarder kronor.