Pressmeddelande Tele2-koncernen sep 07 2010, 9:05 AM CET

Tele2 erbjuder mobila företag BlackBerry

- Säkerhetskraven allt viktigare för svenska företag

Tele2 lanserar Blackberry till företagskunder. Först ut är BlackBerry Bold(tm) 9700 som kommer erbjudas med samtliga Tele2s företagsabonnemang. Med Blackberry möts kravet på hög säkerhet och kostnadskontroll i en enhetlig mobil plattform.

Blackberry-lösningen möjliggör att företagen kan styra och hantera slutanvändningen centralt. På så sätt förenklas administrationen av mobilanvändningen på företaget. Eftersom allt innehåll såsom mail, filer och bilagor komprimeras innan de skickas ut till mobiltelefonen, minskas också dataförbrukningen jämfört med andra smartphones.

- Med Blackberry kan vi presentera en lösning för mobila företag som ställer höga krav på administration, kostnadskontroll och säkerhet - utan att ge avkall på användarnas krav på tillgänglighet. Vi vet att många globala företag, av precis dessa anledningar, valt att använda Blackberry-lösningen. Det är också viktigt att vi som en av Sveriges största operatörer kan möta våra kunders behov, säger Martin Cullberg, ansvarig för företagsmarknaden Tele2 Sverige.

Många företag som väljer Blackberry-lösningen gör det för den höga säkerheten och för att informationen är krypterad. Lösningen är utvecklad för organisationer som sköter sina egna mailservrar och erbjuder marknadens mest avancerade säkerhetsfunktioner för mobilt användande.

- Det vi ser i våra undersökningar är att varannan svensk anser att det är viktigt med en mobil arbetsmiljö, samtidigt som arbetsgivarna är oroliga för säkerheten. De nya arbetssätten kräver säkra mobila verktyg såsom Blackberry, säger Martin Cullberg.

Om Företagspanelen 2010
Tele2s Företagspanel våren 2010 visar att fyra av tio svenska företag är oroade för bedrägerier i och med den ökade exponeringen som mobilt arbetssätt innebär. Det man framför allt oroar sig för är intrång i datasystemen, inloggningsuppgifter som hamnar i orätta händer samt att företagsinformation sprids genom borttappade eller stulna mobiltelefoner.

För mer information och abonnemang, besök tele2.se/foretag.
---------------------------------------------------
Martin Cullberg, ansvarig för företagsmarknaden Tele2 Sverige, tel: 070-454 1511
Annika Kristersson, Presschef Tele2 Sverige, tel: 070-426 41 28

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS LEDANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH TILLHANDAHÅLLER ALLTID DET BÄSTA ERBJUDANDET. Vi har 29 miljoner kunder i 11 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät, kabel-TV och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2009 omsatte bolaget 39,5 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 9,4 miljarder kronor.