Pressmeddelande Tele2-koncernen nov 02 2010, 9:00 AM CET

Tele2 kopplar upp Malmös nya mötesplats

-  Blir exklusiv leverantör av datanäts- och telefonitjänster i prestigeprojekt

Fastighetsbolaget Annehem har valt Tele2 för att dra fiber till första etappen av Point Hyllie i Malmös nya stadsdel Hyllie. Avtalet innebär att Tele2 blir exklusiv leverantör av datanäts- och telefonitjänster till projektet. Hyllie ligger i en expansiv region med både kontor och bostäder och ställer höga krav på en flexibel och väl fungerande infrastruktur.

Annehem inledde byggnationen av Point Hyllie förra året. Hela projektet omfattar ca 45 000 kvm butiker, kontorslokaler och bostäder. Under november i år beräknas den f��rsta etappen i projektet att stå klar. Avtalet mellan Tele2 och Annehem innebär att Tele2, som ensam operatör, i ett första steg kommer att dra fiber till samt erbjuda användarna i Hus E datanäts- och telefonitjänster såsom Internet, intranät och IP-telefoni. Avtalsperioden är sju år.

- Tele2 hade det överlägset bästa erbjudandet, både vad gäller prestanda och pris. Dessutom var de snabba och lätta att ha att göra med och passade väl in i det framtidskoncept som präglar utbyggnaden av stadsdelen Hyllie, säger Martin Thelin på Annehem.

Inom de närmsta åren kommer utbyggnaden i stadsdelen Hyllie att ta fart ordentligt. Förutom Point Hyllie, Malmö Arena, Citytunneln och Emporia planeras för 8 000 nya bostäder i området.  Stadsdelen beräknas bli en ny knutpunkt i Öresundsområdet.

- Med affären stärker vi vår position som en datanätsleverantör i framkant. Förutom att Point Hyllie i sig är ett prestigefyllt byggprojekt, stärker vi oss som en innovativ leverantör av datanätstjänster till både företagsanvändare och privatpersoner, säger Martin Cullberg, ansvarig för företagsmarknaden Tele2 Sverige.

Point Hyllie beräknas vara helt färdigställt år 2013.

-------------------------------------------------------

Martin Cullberg, ansvarig för företagsmarknaden Tele2 Sverige, tel: 070-454 15 11
Annika Kristersson, Presschef Tele2 Sverige, tel: 070-426 41 28

Tele2 är en av Europas ledande telekomoperatörer och tillhandahåller alltid det bästa erbjudandet. Vi har 30 miljoner kunder i 11 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät, kabel-TV och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2009 omsatte bolaget 39,5 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 9,4 miljarder kronor.