Pressmeddelande Tele2-koncernen sep 26 2011, 10:12 AM CET

Arild Hustad utnämnd till ny VD för Tele2 Norge

Stockholm - Tele2 AB (Tele2), (NASDAQ OMX Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) meddelade idag att Arild Hustad har utn��mnts till ny VD för Tele2 Norge. Arild Hustad efterträder Håkon Dyrnes som kommer att lämna bolaget.

Arild Hustad har en gedigen bakgrund inom telekom från sina år som VD för Network Norway, administrativ direktör för Telecom Management Partner och olika chefsbefattningar inom Telenor, i Norge, Norden, Afrika samt inom British Telecom.

Thomas Ekman, Marknadsområdeschef  Norden, kommenterar: Arild Hustad har en lång och framgångsrik karriär från starkt konkurrensutsatta marknader inom telekom. Genom förvärvet av Network Norway har vi en spännande tid framför oss på den norska marknaden.  Jag är övertygad om att Arild kommer att säkerställaTele2s framgång på den norska marknaden och cementera vår roll som mobil utmanare.

- Håkon Dyrnes har under sin tid på Tele2 byggt upp och lagt en solid grund till vår norska verksamhet .  Jag vill tacka Håkon för hans goda ledarskap i en komplex telekommarknad. Han har starkt bidragit till köpet av Network Norway samt utbyggnaden av det tredje norska mobilnätet som båda är  viktiga milstolpar för Tele2 på den norska mobilmarknaden, fortsätter Thomas Ekman."

Arild Hustad tillträder sin nya position den 3 oktober 2011.

Pernilla Oldmark, Informationsdirektör, Tel: +46 704 26 45 45

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS LEDANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH TILLHANDAHÅLLER ALLTID DET BÄSTA ERBJUDANDET. Vi har 32 miljoner kunder i 11 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, kabel-tv och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2010 omsatte bolaget 40,2 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 10,3 miljarder kronor.