Pressmeddelande Tele2-koncernen okt 28 2011, 10:01 AM CET

Framtidens entreprenörer utsedda i Halmstad

Apputveckling, en ny typ av batteri och nätanslutna brandvarnare var några av de affärsidéer som utsågs till vinnare när Science Park Halmstad och Tele2 Business igår kväll letade efter framtidens entreprenörer. Av de tio finalisterna kommer fem entreprenörer under ett år att belönas med kontorsplats, medieutrymme och kurser i bland annat produktutveckling.

Nyföretagandet i Halmstad ökade med endast 2,5 procent under det första halvåret 2011. Science Park Halmstad och Tele2 Business beslutade sig därför gemensamt, att genom en tävling, ge de som går i företagstankar incitament att gå från tanke till handling.

Affärsidéer varierar stort från varandra. David Dromberg kommer att utveckla en ny sorts wake up-light, Elin Olsson har planer för en nätansluten brandvarnare, Olle Ekberg satsar på renoveringsplanering, Anders Johansson och Anders Nilsson ska utveckla en ny typ av batteri medan den andra duon Martin Öhman och Mathias Amnell kommer att fokusera på apputveckling.

Vinnarnas utsågs av en jury med representanter från Science Park Halmstad och Tele 2 Business samt de båda entreprenörerna Åsa Keller, grundare av Homemaid och Hans Möller, ordförande i Swedish Incubators & Science Parks.

- Det är fantastiskt att se vilken entreprenörskraft som finns bland de företag som ställt upp i tävlingen. Genom tävlingen och stödet som vinnarna nu får har de alla möjligheter att förverkliga sina affärsidéer, säger Johanna Berlinde, ansvarig för tävlingen på Tele2 Business.

Vinnarna får gå ett entreprenörsprogram med kurser i produktutveckling, prissättning, marknadsföring och säljteknik. Entreprenörerna kommer även att få kontorsplats i Science Park Halmstad och stöd från Tele2 med att utveckla och paketera sina idéer. De får medieutrymme, marknadsföring och förses även med mobiler och mobilt bredband.

- Med initiativet hoppas vi kunna stimulera många duktiga människor runt Halmstad att ta steget att förverkliga sina idéer. Vi vet att idéerna finns men att det är många som inte vågar, kommenterar Ulf Andersson, VD Science Park Halmstad.

Ulf Andersson, VD Science Park Halmstad, tel: 0705 186 101
Erika Gustafsson, kommunikatör Science Park Halmstad, tel: 0705-18 61 59
Johanna Berlinde, ansvarig för produktledningen Tele2 Business, tel: 070-454 15 29
Annika Kristersson, presschef Tele2 Sverige, tel: 070-426 41 28