Pressmeddelande Tele2-koncernen apr 05 2011, 9:12 AM CET

Idag öppnar Tele2 portarna till 4G i Uppsala

- Sjätte orten i Sverige att nås av framtidens mobilnät

Idag öppnar Tele2 upp 4G-nätet för uppsalaborna och nu kan man surfa upp till tio gånger snabbare än med dagens turbo 3G-nät. Enligt en färsk Sifoundersökning* tänker var fjärde uppsalabo uppgradera till 4G när de får chansen.

4G är i många fall snabbare än ADSL vilket möjliggör en mer kapacitetskrävande användning även mobilt, till exempel att spela onlinespel eller streama tv och film i bra kvalitet. För företag är det också lättare att arbeta med applikationer som videokonferens och tunga filer på samma sätt som med den fasta ADSL-uppkopplingen.

- Vi är stolta att nu presentera det som kommer bli Sveriges mest omfattande 4G-nät för uppsalaborna. Vi vet att våra kunder önskar en snabbare och mobil uppkoppling, vår utrullning av 4G har så här långt bekräftat att vi levererar just detta, säger Thomas Ekman, ansvarig för privatmarknaden Tele2 Sverige.

4G-nätet kan nå hastigheter på upp till 80 Mbit/sek med en medelhastighet mellan 20 och 40 Mbit/s. Det gör att man kan använda 4G-nätet på precis samma sätt som sin fasta ADSL-uppkoppling. Enligt Sifoundersökningen använder nio av tio uppsalabor sin internetuppkoppling främst till att söka information, något som blir både snabbare och mer flexibelt med 4G.

- 4G-hastigheten gör ADSL överflödigt. Nu kan tusentals hushåll klippa sitt ADSL och surfa mobilt var de vill, kommenterar Thomas Ekman.

4G lanserades i november 2010 och rullas under våren ut i fler städer med ambitionen att nå 99 procent av befolkningen innan 2012 är slut. 4G-abonnemang finns att köpa i Tele2s butiker samt via webbutiken på tele2.se.

*Sifoundersökningen genomfördes på uppdrag av Tele2 under februari-mars 2011. 435 personer i Uppsala deltog i undersökningen.

Annika Kristersson, Presschef Tele2 Sverige, tel: 070-426 41 28

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS LEDANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH TILLHANDAHÅLLER ALLTID DET BÄSTA ERBJUDANDET. Vi har 31 miljoner kunder i 11 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, kabel-tv och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2010 omsatte bolaget 40,2 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 10,3 miljarder kronor.