Pressmeddelande Tele2-koncernen sep 29 2011, 8:30 AM CET

Tele2 och Fortum i ny affär om fjärravlästa elmätare

Fortum Distribution anlitar Tele2s kommunikationslösning för att hämta in uppgifter om elförbrukning hos sina timmätta kunder. Tele2 vann avtalet tack vare en oslagbar kombination av pålitliga leveranser och konkurrenskraftiga priser.

Fortum Distribution är en av de största eldistributörerna i Sverige. Avtalet innebär att Fortum Distribution kommer att använda simkort med M2M från huvudleverantören Tele2 i nya timmätta elmätare som installeras samt vid service av redan befintliga. Tack vare M2M-tekniken kan mätarna sedan läsas av centralt från Fortum Distribution.

- Affären visar att Tele2 nu är en viktig aktör på M2M-marknaden. Vi satsar på flexibilitet, pålitlighet och prisvärda produkter. Avsikten är att kraftigt expandera som leverantör av kommunikationslösningar för M2M, säger Johanna Berlinde, ansvarig för produktledningen Tele2 Business.

Sedan 2009 faktureras svenska hushåll månatligen för den faktiska elförbrukningen, vilket sker genom fjärravlästa elmätare. Sammanlagt finns över 5 miljoner fjärravlästa elmätare i Sverige, varav 880 000 är installerade av Fortum.

- Vi valde Tele2 för att de har ett stabilt nät, konkurrenskraftiga priser och ambitioner att utvecklas. Nu ser vi fram emot ett bra samarbete, säger Fredrik Forslund, chef för energimätning på Fortum Distribution.

Avtalet mellan Tele2 och Fortum Distribution gäller tillsvidare.

Johanna Berlinde, ansvarig för produktledningen Tele2 Business, tel: 070-454 15 29
Annika Kristersson, Presschef Tele2 Sverige, tel: 070-426 41 28

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS LEDANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH TILLHANDAHÅLLER ALLTID DET BÄSTA ERBJUDANDET. Vi har 32 miljoner kunder i 11 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, kabel-tv och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2010 omsatte bolaget 40,2 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 10,3 miljarder kronor.