Pressmeddelande Tele2-koncernen okt 13 2011, 5:25 PM CET

Tele2 Sverige vinnare i 1800 MHz-auktionen

Stockholm - Tele2 AB (Tele2), (NASDAQ OMX Stockholm: TEL2 A and TEL2 B), meddelade idag att Tele2 Sverige, genom nätbolaget Net4Mobility HB, har förvärvat 2x10 MHz i 1800 MHz-bandet för 430 miljoner kronor.

Frekvenserna kommer att användas till utbyggnaden av Sveriges mest omfattande 4G-nät och främst som kapacitetsförstärkning i tätorterna. 4G-nätet täcker redan idag 2,5 miljoner invånare och ambitionen är att nätet ska täcka 99% av de svenska hushållen i slutet av 2012. Med 4G kan Tele2s kunder surfa i hastigheter upp till 80 Mbit/s och nätet byggs ut kontinuerligt över Sverige.

Thomas Ekman, VD Tele2 Sverige, kommenterar: "Med frekvenserna i 1800-bandet har vi en otroligt bra spektrumportfölj som säkerställer ett kvalitativt 4G-nät och en homogen täckning. Det gör våra kunder till de absoluta vinnarna eftersom Tele2 alltid förenar prisledarskap med kvalitet".

Auktionslikviden finansieras med lika delar av Tele2 Sverige och Telenor Sverige. Tillstånden gäller i 25 år.

Om Net4Mobility
Net4Mobility är ett i lika delar samägt bolag mellan Tele2 Sverige och Telenor Sverige. Bolaget har i uppdrag att bygga och driva ett nät för nästa generations mobilkommunikation, 4G. Mobilnätet ska täcka 99 procent av befolkningen och möjliggöra för Tele2 och Telenor att erbjuda sina kunder mobila tjänster för datakommunikation (LTE/4G) och tal (GSM). Net4Mobility bildades i april 2009.

____________________________________________________________________
Lars Torstensson, Investerarfrågor, Tel: 0702-73 48 79
Annika Kristersson, Pressfrågor, Tel: 0704-26 41 28

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS LEDANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH TILLHANDAHÅLLER ALLTID DET BÄSTA ERBJUDANDET. Vi har 32 miljoner kunder i 11 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, kabel-tv och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2010 omsatte bolaget 40,2 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 10,3 miljarder kronor.