Pressmeddelande Tele2-koncernen feb 15 2012, 8:00 AM CET

Nu släpps Europas första 4G-telefon

- Tele2s kunder först att få Samsung Galaxy S II LTE i handen

Tele2 kan som första operatör i Europa erbjuda 4G-mobilen Samsung Galaxy S II LTE. Redan i morgon börjar försäljningen på tele2.se, i Tele2s butiker och hos utvalda återförsäljare.

Samsung Galaxy S II LTE stöder den nya 4G-standarden vilken är det snabbaste mobila uppkopplingen som finns på marknaden i dag. Nedladdningstiden för en fyra minuter lång låt i mp3-format är under en sekund. Och en hel film kan laddas ner på under två minuter.- 90 procent av alla nya mobiler som säljs är smarta telefoner. Folk har sina liv i dem och efterfrågar snabbare och bättre mobiler. Därför är det extra kul att våra kunder får chansen först att äga en 4G-mobil, säger Thomas Ekman, VD Tele2 Sverige.

Tele2s 4G-nät täcker i dag 4 miljoner invånare och i slutet av 2012 är målsättningen att det ska täcka 99 procent av Sveriges befolkning. Med 4G kan man surfa i hastigheter upp till 80 Mbit/s, vilket är mer än tio gånger snabbare än dagens 3G.

- Till skillnad mot 3G där donglarna för datatrafik drev på utvecklingen i början är det tvärtom med 4G. Nu är det mobilerna som är den stora drivkraften. Vi tror på en stark utveckling av 4G i takt med att fler mobiler kommer ut i butikerna, säger Thomas Ekman.

Där det idag inte finns täckning med 4G stödjer Samsung Galaxy S II LTE självfallet även 3G- och 2G-nätet.

Telefonen kommer att säljas med tre olika abonnemang: Kompis Surf 4G, Maxi 4G och Snackis Surf 4G. För mer information om priser och abonnemang:

Pernilla Oldmark, Informationschef Tele2, tel: 070-426 45 45
Thomas Ekman, VD Tele2 Sverige, tel: 070-426 47 07

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS LEDANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH TILLHANDAHÅLLER ALLTID DET BÄSTA ERBJUDANDET. Vi har 34 miljoner kunder i 11 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, kabel-tv och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2011 omsatte bolaget 41 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 10,9 miljarder kronor.