Pressmeddelande Tele2-koncernen dec 17 2012, 12:15 PM CET

Tele2 AB : Dmitry Strashnov, Marknadsområdeschef Ryssland och VD för Tele2 Ryssland, lämnar Tele2

Stockholm - Tele2 AB (Tele2), (NASDAQ OMX Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) meddelade idag att Dmitry Strashnov lämnar bolaget efter fyra år.

Mats Granryd VD och koncernchef Tele2 AB, kommenterar: "Jag vill tacka Dmitry för hans utomordentliga bidrag till Tele2 och hans engagemang för den långsiktiga positiva utvecklingen för Tele2 Ryssland. Dmitry har befäst företagets position som en sann utmanare på den ryska marknaden, erbjuder attraktiva tjänster till landets mest nöjda kunder. Han har även lagt grunden för fortsatt starka resultat i vår ryska verksamhet."

Dmitry Strashnov kommenterar: "Efter fyra fantastiska år inom Tele2 är det dags för mig att söka nya utmaningar. Det har varit en fantastisk resa och jag är mycket stolt över vad vi har åstadkommit. Tele2 Ryssland är starkare än någonsin både ekonomiskt och kulturellt, redo att ta sig an den framtid som ligger framför oss. "

Mamuka Markhulia, Chefsjurist för Tele2 Ryssland, tillträder som tillförordnad VD, vilket kommer att möjliggöra en effektiv rekryteringsprocess för att hitta den bäst lämpade efterträdaren.Dmitry Strashnov kommer att lämna bolaget den 31 december 2012.

Lars Torstensson, Investerarfrågor, Tel: 0702 73 48 79
Pernilla Oldmark, Pressfrågor, Tel: 0704 26 45 45

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS LEDANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH TILLHANDAHÅLLER ALLTID DET BÄSTA ERBJUDANDET. Vi har 38 miljoner kunder i 11 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, kabel-tv och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2011 omsatte bolaget 41 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 11,2 miljarder kronor.