Pressmeddelande Tele2-koncernen dec 14 2012, 5:53 PM CET

Tele2 erhåller viktig LTE frekvens i Nederländerna

Stockholm - Tele2 AB (Tele2), (NASDAQ OMX Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) meddelade idag att Tele2 har tilldelats 2 mobil licenser i Nederländerna om totalt 2 x 10 MHz i 800 MHz bandet för cirka 1,4 miljarder kronor. Med de förvärvade frekvenserna i 800 MHz bandet och tidigare erhållna frekvenser i 2 600 MHz bandet, kommer Tele2 att rulla ut nästa generations 4G-nät för att erbjuda mobilt bredband med högre hastighet och bättre prissättning till både företags- och privatkunder.

Mats Granryd VD och koncernchef Tele2 AB, kommenterar: "Den holländska frekvens auktionen har gett oss en unik möjlighet att infria Tele2s viktigaste drivkraft; att utveckla mobila tjänster på egen infrastruktur. Under de senaste femton åren har Tele2 varit en sann utmanare på den holländska marknaden. Idag tar vi nästa naturliga steg i vår utveckling genom att lägga till mobilt och på sätt utnyttja de tillgångar som viS har byggt i Nederländerna ännu effektivare."

Günther Vogelpoel, Marknadsområdeschef Väst Europa och VD Tele2 Nederländerna, kommenterar: "Tele2 vill driva utvecklingen av nästa generations mobila tjänster i Nederländerna. Den holländska mobila marknaden har fortfarande en av europas högsta prisnivåerna och låg penetration av mobilt bredband. Med den senaste tekniken och Tele2-koncernens långa erfarenhet av mobila tjänster, är jag övertygad om att vi kan erbjuda kunderna det de behöver till ett lägre pris."

Tele2 Nederländerna har en stabil bas att bygga på och driver ett av de största fiberoptiska näten med nationell täckning. Tele2 Nederländerna erbjuder internet, TV och fast telefoni till mer än 1 miljon kunder inom både privat- och företagsmarknaden. Tele2 har funnits i Nederländerna i 15 år och har mer än 10 års erfarenhet av mobila tjänster som en fullvärdig MVNO.

Telefonkonferens den 14 december 2012

Tele2 kommer att hålla en telefonkonferens för att diskutera att man framgångsrikt erhållit 800 MHz licenser i Nederländerna. Telefonkonferensen kommer att börja klockan 18:30 CET (17:30 GMT/12:30 NY-tid) fredagen den 14 december 2012. Presentationen hålls på engelska och kommer även att finnas tillgänglig som audiocast på tele2.com.

Samtalsinformation:

För att vara säker på att uppkopplingen till konferenssamtalet fungerar, ring in några minuter innan konferensen börjar för att registrera er.

Telefonnummer:

Sverige: +46 (0) 8 505 598 53

Nederländerna: +31 (0) 207 947 915

UK: +44 (0) 203 043 24 36

USA: +1 (0) 866 458 40 87

Lars Torstensson, Investerarfrågor, Tel: 0702 73 48 79

Pernilla Oldmark, Pressfrågor, Tel: 0704 26 45 45

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS LEDANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH TILLHANDAHÅLLER ALLTID DET BÄSTA ERBJUDANDET. Vi har 38 miljoner kunder i 11 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, kabel-tv och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2011 omsatte bolaget 41 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 11,2 miljarder kronor.