Pressmeddelande Tele2-koncernen dec 20 2012, 11:55 AM CET

Tele2 först i Europa med röst i 4G-nätet

Stockholm - Tele2 AB (Tele2), (NASDAQ OMX Stockholm: TEL2 A och TEL2 B)

meddelade idag att Tele2 som första operatör i Europa med framgång genomfört voice over LTE (VoLTE) testsamtal i Tele2s driftsatta svenska LTE-nät. Samtalen i det IP-baserade LTE-nätet påvisade en mycket bättre röstupplevelse jämfört med 2G-och 3G-näten.

Testerna har genomförts end-to-end helt enligt gällande standard med hjälp av teknik från Mavenir Systems och Nokia Siemens Networks i vårt svenska driftsatta LTE-nät.

VoLTE teknologin förbättrar väsentligt röstkvaliteten och möjliggör mycket snabbare uppkopplingstider

Joachim Horn, CTIO Tele2 AB, kommenterar: "Vi har medvetet byggt in stöd för VoLTE i 4G-nätet, som täcker nästan hela Sveriges befolkning. De tester vi har genomfört har visat fantastiska resultat i en multi-vendor miljö. Ur teknisk synpunkt kan vi vara redo att lansera kommersiellt inom ett år. "

VoLTE är nästa generations teknik för att transportera rösttrafik som en IP dataström i LTE. Idag är LTE-nät enbart för datatrafik medan rösttrafik fortfarande hanteras i 2G-och 3G-näten. Genom att flytta och konvertera röst trafik till data, ökar möjligheterna för en överlägsen och smidig användarupplevelse av röst integrerad i nya tjänster och applikationer baserat på LTE.

Joachim Horn fortsatte: "VoLTE möjliggör inte bara en överlägsen samtidig röst och data upplevelse för våra kunder utan tekniken är också mer kostnadseffektiv"

Lars Torstensson, Investerarfrågor, Tel: 0702 73 48 79
Pernilla Oldmark, Pressfrågor, Tel: 0704 26 45 45

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS LEDANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH TILLHANDAHÅLLER ALLTID DET BÄSTA ERBJUDANDET. Vi har 38 miljoner kunder i 11 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, kabel-tv och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen