Pressmeddelande Tele2-koncernen jan 30 2013, 1:30 PM CET

Idé för effektivare brandkår vann Tele2s M2M-tävling

Årets Tele2 M2M Innovation Award är avgjord och Chalmers-studenten Joakim Ericson tog hem förstapriset och 70 000 kronor för sin idé på hur M2M-teknik kan användas för att effektivisera brandkårens räddnings- och släckningsarbete.

För andra året i rad har Tele2 i samarbete med Tieto arrangerat M2M Innovation Award, en tävling som belönar svenska studenters bästa M2M-ideér (maskin-till-maskin). I årets tävling var samhällsnytta temat och alla studenter fick tänka till kring hur M2M kan bidra till ett bättre samhälle. Chalmers-studenten Joakim Ericson hade gjort just detta med sin idé där M2M-teknik kan både underlätta och effektivisera brandförsvarets arbete.

Joakims idé går ut på att integrera fastigheternas befintliga brandcentraler med digitala fastighetsritningar. Genom digital integration av ritningar, branddetektorer och brandcentraler kan brandkåren få information om vilken detektor som larmar och information om byggnaden redan på brandstationen eller i utryckningsfordonet. Genom att så tidigt som möjligt få tillgång till information om brandhärden kan brandkåren effektivisera sitt arbete och på så sätt öka möjligheten att rädda både människor och egendom.

- Det här är ett bra exempel på hur M2M kan bidra till en större samhällsnytta. Joakims idé har tagit befintliga brandsystem till en ytterligare nivå där de kopplas upp mot ett nationellt digitalt kartregister som i sin tur kopplas till enheter eller portaler som både brandmän och SOS Alarm har tillgång till, säger Eva Gidlöf, Executive Vice President på Tieto.

Varje bidrag granskades av juryn som bestod av Pernilla Oldmark, Informationsdirektör Tele2, Eva Gidlöf, Executive Vice President på Tieto, Michael Wallon, försäljningschef på Cinterion och Jörgen Sandström, IT-strateg vid Sveriges kommuner och landsting (SKL).

- Vi tycker att det är väldigt viktigt att sätta strålkastarljuset på M2M, speciellt för studenter. M2M är ett område på stark frammarsch och det är dagens studenter som ska driva framtidens utveckling. Därför är det väldigt roligt med de rekordmånga bidragen som kom in i år. Genom Tele2 M2M Innovation Award vill vi sporra till tankar och idéer kring hur man kan utveckla M2M-tekniken i framtiden, säger Thomas Ekman, VD på Tele2 Sverige.

Tvåa i tävlingen kom Jonas Haag, Malmö Högskola, med idén Save The Hjärta och trea kom Cathrin Malmqvist, också Malmö Högskola, med idén TappAlert. De belönas båda med en iPhone5.

För mer information om de tre vinnande bidragen gå in på www.tele2.se/m2mawards

Om tävlingen
Tele2 M2M Innovation Award pågick under hösten och riktade sig till studenter runt om i landet. Tele2 marknadsförde tävlingen genom studentkårerna på Kungliga Tekniska Högskolan, Chalmers Tekniska Högskola, Lunds Tekniska Högskola och Tekniska Högskola vid Linköpings Universitet. Tävlingen var dock öppen för alla studenter på samtliga Sveriges högskolor och universitet.

Per Danielson, Presschef, Tele2 Sverige, tel: 070-426 40 06
Joakim Ericson, vinnare av Tele2 M2M Innovation Award 2013, 070-6757793

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS LEDANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH TILLHANDAHÅLLER ALLTID DET BÄSTA ERBJUDANDET. Vi har 38 miljoner kunder i 11 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, kabel-tv och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2011 omsatte bolaget 41 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 11,2 miljarder kronor.