Pressmeddelande Tele2-koncernen feb 05 2013, 7:01 AM CET

Jere Calmes utnämnd till ny VD för Tele2 Ryssland och lämnar sitt uppdrag i styrelsen

Stockholm - Tele2 AB (Tele2), (NASDAQ OMX Stockholm: TEL2 A and TEL2 B) meddelade idag att Jere Calmes har utsetts till ny VD för Tele2 Ryssland. Jere Calmes tillträder sin nya position den 11 februari 2013.

Jere Calmes har en stark bakgrund från operativa roller i Ryssland som VD och koncernchef för Pharmacy Chain 36.6 och Executive Vice President och General Manager för Vimpelcom Moskva. Han har även haft ledande befattningar inom Vind TelecommunicazioneSpA, ECMS MobiNil och Motorola. Senast var han VD för Fast Lane Ventures. Jere Calmes har varit medlem i Tele2s styrelse sedan maj 2008.

Mats Granryd, VD och Koncernchef Tele2, kommenterar: " Jag är mycket nöjd över att kunna utnämna Jere Calmes som ny VD för Tele2 Ryssland. Ryssland är Tele2 största marknad och dess kommande framgångar är helt avgörande för oss. Många spännande möjligheter och utmaningar ligger framför oss och att ha Jeres erfarenhet och kunskap som en del av min ledningsgrupp kommer att vara en enorm fördel för Tele2s framtida insatser i Ryssland. "

Mike Parton, Styrelseordförande Tele2, kommenterar: " Å styrelsens vägnar vill jag välkomna Jere till hans nya position. Jag har accepterat hans avskedsansökan från Styrelsen och ser fram emot att dra fördel av hans ledarskap i hans nya roll som VD för Tele2 Ryssland. Med Mats och hans förstärkta ledningsgrupp kommer vår ryska verksamhet vara i en utmärkt position för att fortsätta växa dess mobila verksamhet. "

Jere Calmes, VD Tele2 Ryssland kommenterar: "Som styrelseledamot har jag med stort intresse följt våra framgångar på den ryska mobilmarknaden. Nu ser jag fram emot att få ta den operativa rollen som VD för Tele2 Ryssland och vara med och bidra till våra fortsatta framgångar i landet. "

Lars Torstensson, Investerarfrågor: Tel: 0702 73 48 79
Pernilla Oldmark, Pressfrågor, Tel: 0704 26 45 45

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS LEDANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH TILLHANDAHÅLLER ALLTID DET KUNDERNA BEHÖVER TILL LÄGSTA PRIS. Vi har 38 miljoner kunder i 11 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, kabel-tv och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2012 omsatte bolaget 43,7 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 11 miljarder kronor.