Pressmeddelande Tele2 Sverige aug 27 2013, 12:00 PM CET

Över en miljon uppkopplingar under invigningen av Tele2 Arena

Under invigningen av Tele2 Arena sattes nätet verkligen på prov. Det avancerade mobilnätet klarade belastningen från över 39 000 besökare samtidigt och totalt gjorde Tele2s kunder över en miljon uppkopplingar. För första gången i svensk arenahistoria kunde publiken sms:a, ringa och surfa utan störningar.

Tele2 Arena invigdes med en fullsatt konsert där Robyn, Lars Winnerbäck och Kent spelade. Mobilnätet på den nya arenan är byggt för att klara en fullsatt arena där alla samtidigt är uppkopplade, ringer, sms:ar, surfar, och delar sina videor och bilder på nätet. Under kvällen sattes nätet verkligen på prov. Som mest kopplade 10 000 användare per minut upp sig mot mobilnätet för att surfa. Detta kan jämföras med hur mobiltrafiken såg ut i hela Uppsala samma kväll.

– Att kunna erbjuda ett mobilnät i världsklass till 39 000 människor samtidigt på en så begränsad yta har aldrig gjorts tidigare i Sverige. Vi har visat att vi kan designa och bygga avancerade nät som förhöjer upplevelsen, säger Thomas Ekman, vd på Tele2 Sverige.

Nätet är byggt för 2G, 3G och 4G. Under evenemanget mättes trafiken i datanätet och aktiviteten var störst under den femton minuter långa pausen mellan Robyn och Lars Winnerbäck.

– Vi är övertygade om att de tekniska lösningarna på Tele2 Arena och möjligheterna de ger är navet i att skapa evenemang i världsklass. Idag förväntar man sig att hela tiden kunna dela med sig av sina upplevelser. Tele2 Arena är först i världen med att göra det möjligt, säger Thomas Ekman.

Fotnot: Med uppkoppling menas samtal, sms, mms, surf och data.

För mer information samt kontakt med Thomas Ekman, vänligen kontakta:
Malin Livhage, Presschef, Tele2 Sverige, tel: 070-426 45 16

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS SNABBAST VÄXANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH VI ERBJUDER ALLTID VÅRA KUNDER VAD DE BEHÖVER TILL ETT LÄGRE PRIS. Vi har 15 miljoner kunder i tio länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, kabel-TV och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2012 omsatte bolaget 31 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 6 miljarder kronor.

• arenan.jpg