Pressmeddelande Tele2-koncernen jun 04 2013, 11:35 AM CET

Snabbaste mobilerna får bäst mobilsurf i Tele2s 4G-nät

Svenska mobilkunder får snabbast mobilsurf i Tele2s 4G-nät. Det visar Bredbandskollens kartläggning av smarta mobiler och surfplattor. För nio av de tio snabbaste modellerna i testet var mobilsurfet bäst i Tele2s landsomfattande 4G-nät.

Bredbandskollen har genomfört ett test av de 50 vanligaste smarta telefonerna och surfplattorna i Sverige. Testet undersöker hur snabbt användaren kan surfa med respektive modell. Resultatet presenteras i Dagens Nyheter i dag. För nio av de tio snabbaste modellerna i testet uppnåddes de högsta surfhastigheterna i Tele2s 4G-nät.

– Resultatet visar att vårt 4G-nät är byggt för att maximera den mobila upplevelsen. Vi vet att våra kunder vill kunna surfa snabbt med sin smartphone, läsplatta eller dator. Vårt 4G-nät möjliggör allt ifrån streaming av högupplöst film till supersnabb surf direkt i mobilen eller surfplattan. Den som använt 4G vill inte gå tillbaka till något långsammare, säger Samuel Skott, ansvarig för Tele2 privat.

I maj fick Tele2s mobila bredband för 4G även "bäst i test" i tidningen PC för Allas test "Sveriges bästa mobila bredband". Tele2 har i dag ett 4G-nät som täcker 99 procent av Sveriges befolkning.

Hastighet för att ta emot data Mbit/s.
Källa: Dagens Nyheter/Bredbandskollen
ModellTreTele2TelenorTelia
1Samsung Galaxy S3 4G14,022,816,614,5
2HTC One18,629,225,617,9
3Samsung Galaxy S417,825,220,616,7
4Sony Xperia Z17,623,620,117,7
5Samsung Galaxy Note 10.1 4G16,619,523,116,5
6Samsung Galaxy Note 2 4G15,523,218,416,5
7Asus PadFone 214,723,813,013,6
8LG Optimus G16,324,716,318,7
9Samsung Galaxy S3 4G15,123,020,317,0
10Sony Xperia V13,625,514,516,0

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS SNABBAST VÄXANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH VI ERBJUDER ALLTID VÅRA KUNDER VAD DE BEH ÖVER TILL ETT LÄGRE PRIS.

Vi har 16 miljoner kunder i 10 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, kabel-tv och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2012 omsatte bolaget 31 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 6 miljarder kronor.