Regulatoriskt pressmeddelande Tele2-koncernen dec 06 2013, 7:31 AM CET

Tele2 AB: Tele2 Norge erhåller inga frekvenser i spektrumauktionen

Stockholm - Tele2 AB, ("Tele2"), (OMX Nordiska Börsen: TEL2 A and TEL2 B), meddelade idag att man inte erhållit några frekvenser i mulitbandsauktionen som hölls i Norge den 2 december. Tele2 Norge fortsätter sin verksamhet på frekvenserna i 900 och 2100MHz-banden, samtidigt som man eftersöker möjligheten att erhålla tillgängliga frekvenser i 1800MHz-bandet.

Mats Granryd, koncernchef och vd på Tele2 AB, kommenterar: ”Vi är naturligtvis inte nöjda med resultatet av den norska auktionen, men vi kommer att fortsätta att bygga på vår starka position i Norge. Vårt eget nät täcker ca 75 procent av befolkningen och vi kommer att fortsätta erbjuda de norska mobilkunderna prisvärda och enkla mobila tjänster.”

Tele2 Norges verksamheter fortsätter på 900 och 2100MHz-banden, samtidigt som bolaget söker möjligheten att erhålla ytterligare frekvenser i 1800MHz-bandet. Tele2 kommer att kunna utnyttja sina nuvarande frekvenser för att bygga ut 4G.

Arild Hustad, vd för Tele2 Norge, kommenterar: ”Det här förändrar ingenting för våra kunder. Vi har fortfarande samma mobilnätverk som vi hade igår och vi kommer att fortsätta vara utmanaren i Norge. Tele2 har en gedigen erfarenhet av att skapa tillväxt genom en kombination av samägda bolag och andra former av partnerskap. Den kunskapen kommer att vara värdefull framöver, samtidigt som vi kommer att försöka erhålla tillgängliga resurser i 1800MHz-bandet. ”

Tele2 kommer nu att fortsätta utvärdera situationen efter den avslutade auktionen och genomföra de åtgärder som är nödvändiga för att stärka sin position i landet.

Inbjudan till presskonferens

Tele2 bjuder in till en presskonferens tisdagen den 10 december. Tid och plats kommer att meddelas inom kort.

För mer information, kontakta:
Lars Torstensson, Kommunikationschef, Tel: 0702 73 48 79

Viktor Wallström, Pressfrågor, Tel: 0703 63 53 27

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS SNABBAST VÄXANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH VI ERBJUDER ALLTID VÅRA KUNDER VAD DE BEHÖVER TILL ETT LÄGRE PRIS. Vi har 15 miljoner kunder i 10 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, kabel-tv och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2012 omsatte bolaget 31 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 6 miljarder kronor.