Regulatoriskt pressmeddelande Tele2-koncernen apr 09 2013, 8:01 AM CET

Tele2 AB: Valberedningens förslag gällande val av styrelseledamöter

Inför Tele2 ABs (publ.) (“Tele2”) årstämma för aktieägarna den 13 maj 2013 kommer valberedningen, som består av representanter från Investment AB Kinnevik, SEB Investment Management AB, Nordea Fonder och Swedbank Robur fonder, att föreslå omval av Lars Berg, Mia Brunell Livfors, John Hepburn, Erik Mitteregger, Mike Parton och John Shakeshaft till styrelseledmöter samt val av Mario Zanotti och Carla Smits-Nusteling till nya styrelseledamöter. Valberedningen föreslår även omval av Mike Parton som ordförande för styrelsen.

Mario Zanotti är idag Senior Executive VP Operations på Millicom International Cellular S.A. (“Millicom”). Mario har över 20 års erfarenhet inom telekomtjänstesektorn. Han började på Millicom 1992 som chef för Telecel i Paraguay och blev senare verkställande direktör för Tele2 Italien och YXK Systems. 2002 blev Mario ansvarig för Millicoms affärsområde Centralamerika innan han utsågs till chef för Millicoms affärsområde Latinamerika och senare till operativ direktör (COO) för Categories & Global Sourcing. Innan Millicom jobbade Mario som elektroingenjör på Itaipu Hydroelectric Power Plant och senare som teknisk chef för den största elentreprenören i Paraguay. Mario tog examen inom Electrical Engineering vid Pontificia Universidade Catolica i Porto Alegre (Brasilien), och han har även en MBA från INCAE och Universidad Catolica de Asuncion (Paraguay).

Carla Smits-Nusteling har över 10 års erfarenhet från Koninklijke KPN N.V. (“KPN”), och var KPNs ekonomidirektör mellan 2009 och 2012. Carla började på KPN år 2000, och har sedan dess haft ett flertal olika befattningar inom finans och ekonomi, varav tre år som chef för bolagets avdelning för intern kontroll. Under sin tid på KPN erhöll Carla omfattande erfarenhet inom företagsförvärv och avyttringar samt treasuryrelaterade transaktioner. Innan KPN jobbade Carla från 1990 på TNT Post Group N.V, ett internationellt express och postutdelningsserviceföretag, där hon hade varierande ledande befattningar innan hon år 1999 blev regionchef. Carla har en MSc Business Economics från Erasmus University i Rotterdam (Nederländerna).

Cristina Stenbeck har meddelat valberedningen om hennes avsikt att inte ställa upp för omval som styrelseledamot vid årets årstämma för aktieägarna. Cristina har varit ledamot i styrelsen sedan 2003 och är ordförande för valberedningen.

Cristina Stenbeck, ordförande för valberedningen, kommenterade: ”Jag har beslutat att inte söka omval till Tele2s styrelse för att kunna fokusera på min roll som ordförande för Kinnevik. Den föreslagna styrelsen kombinerar en långvarig kunskap av företaget med relevant expertis inom telekommunikation, teknologi och media tillsammans med finansiell och operationell expertis. Valberedningen är mycket nöjd med att ha rekryterat Mario Zanotti, Senior Executive VP Operations på Millicom, och Carla Smits-Nusteling, tidigare ekonomidirektör på KPN. Mario kommer att stärka styrelsen ytterligare inom områden som operationell expertisoch benchmarking av effektivitet och prestation inom telekomtjänster, med erfarenhet från över 13 tillväxtmarknader. Med sin bakgrund från Tele2, där han grundat och lett Tele2 Italien under flera år, är Mario redan väl bekant med ”the Tele2 Way” och är ständigt fokuserad på det bästa erbjudandet i sin operationella roll på Millicom. Carla tillför relevant operationell och finansiell erfarenhet från telekomsektorn i Nederländerna, en utav Tele2s nyckelmarknader, och kommer bidra till att ytterligare stärka styrelsens finansiella och strategiska expertis. Vi är glada att kunna nominera dessa två mycket kvalificerade personer för nyval till Tele2 ABs styrelse.”

För ytterligare information kontakta:
Lars Torstensson, Kommunikationschef, Telefon: +46 702 73 48 79

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS SNABBAST VÄXANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH VI ERBJUDER ALLTID VÅRA KUNDER VAD DE BEHÖVER TILL ETT LÄGRE PRIS. Vi har 15 miljoner kunder i 10 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, kabel-tv och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2012 omsatte bolaget 31 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 6 miljarder kronor.