Pressmeddelande Tele2 Sverige maj 21 2013, 8:00 AM CET

Tele2 förstärker täckningen i hela Sverige

-Omfattade uppdradering av mobilnätet ger kunderna bättre mobilupplevelse

Natten mellan lördag och söndag togs det sista steget i en vidsträckt uppgradering av Tele2s mobilnät. Vid sidan om den stora utrullningen av ett landsomfattande 4G-nät har Tele2 tillsammans med Telenor kraftigt förbättrat täckningen, samtalskvaliteten och datakapaciteten i 2G-nätet från Riksgränsen i norr till Ystad i söder.

Tele2 arbetar intensivt med att bygga Sveriges bästa mobilnät. För drygt en månad sedan nåddes en viktig milstolpe när det supermoderna 4G-nätet nådde en befolkningstäckning på 99 procent. Natten mellan den18 och 19 maj passerades nästa milstolpe när Tele2 och Telenors gemensamma bolag Net4Mobility slutförde sammanslagningen av operatörernas 2G-nät.  Samtidigt har 2G-nätet genomgått en omfattande uppgradering. All gammal utrustning i det nationella 2G-nätet har ersatts med moderna GSM-basstationer. Totalt har antalet basstationer i 2G-nätet ökat med 20 procent. Införande av så kallad EDGE-teknik i hela 2G-nätet möjliggör upp till fyra gånger så stor datakapacitet som tidigare.

- Jämfört med bara för ett år sedan är skillnaden enorm. Med vårt snabba 4G-nät, välutbyggda 3G-nät och ett starkare 2G-nät får våra kunder markant bättre täckning, bättre samtalskvalitet och en bättre mobilupplevelse, säger Alexandra Drevenlid, CTO på Tele2 Sverige.

Nätutbyggnaden går nu in i en ny fas. Under kommande år förbättrar och förstärker Tele2 mobilnätet kontinuerligt över hela Sverige. Ett arbete som ska ge användarna möjlighet till helt nya mobilupplevelser.

- I dag har vi ett kanonbra 4G-nät på plats.  Allt fler användare upptäcker hur snabbt nätet är och hur bra täckningen är. Vi ser redan att kundernas dataförbrukning i 4G-nätet har passerat förbrukningen i 3G-nätet och hur nya beteenden växer fram. Vi kommer med flera nätförbättringar och överraskningar framöver, säger Alexandra Drevenlid.

Per Danielson, Presschef, Tele2 Sverige, tel: 070-4264516

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS SNABBAST VÄXANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH VI ERBJUDER ALLTID VÅRA KUNDER VAD DE BEH ÖVER TILL ETT LÄGRE PRIS. Vi har 16 miljoner kunder i 10 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, kabel-tv och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2012 omsatte bolaget 31 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 6 miljarder kronor.