Regulatoriskt pressmeddelande Tele2-koncernen mar 20 2014, 8:00 AM CET

Allison Kirkby utsedd till ny finanschef för Tele2 AB

Stockholm - Tele2 AB (Tele2), (NASDAQ OMX Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) meddelar idag att Allison Kirkby utsetts till ny finanschef för Tele2 AB, med början den 1 maj 2014. Hon ersätter Lars Nilsson på positionen.

Allison (46 år) har en lång och bred industrierfarenhet från sin 25-åriga karriär inom FCMG, media, telekom och handel. Hon var senast finanschef på Shine-gruppen, ett globalt produktionsbolag inom media, där hon spelade en avgörande roll vid integrationen av dess affärsverksamhet (värderad till 675 miljoner dollar) i News Corporation (numera 21st Century Fox). Dessförinnan var Allison Virgin Media's ”Executive Director for Finance Operations & Transformation”, vilket byggde vidare på hennes två decennier långa karriär på Procter & Gamble där hon hade flertalet seniora finansiella och operativa roller. Hon är även styrelsemedlem och ordförande för revisionskommittén på Greggs Plc samt medlem av ”Chartered Institute of Management Accountants”.

Mats Granryd, vd och koncernchef för Tele2 AB, kommenterar: ”Jag är mycket glad över att kunna presentera Allison Kirkby som vår nya finanschef. Vi kunde inte ha hittat en bättre ersättare och jag är säker på att Allisons värdefulla finansiella erfarenheter och starka personlighet kommer att bidra till fortsatta framgångar för Tele2. Det har varit ett nöje att arbeta med Lars och han har gjort ett fantastiskt jobb under sin tid på Tele2. Han har starkt bidragit till utvecklingen av företaget, framförallt dess goda finansiella ställning.”

Allison Kirkby kommenterar: “Jag är stolt över att få ansluta mig till ett så starkt bolag som Tele2 i rollen som finanschef. Jag tror att mina finansiella och operativa erfarenheter från flera olika företag och branscher kommer att bli en stor tillgång i den fortsatta utvecklingen av Tele2. Dessutom känner jag personligen för företagets kultur, varumärkets karaktär och tillväxtambitionen. Tele2s värderingar, utmanarandan och företagets vilja att göra djärva och utmanande saker är något som verkligen lockar mig.”

Lars Nilsson, kommenterar: ”Efter sju fantastiska år som finanschef för Tele2, är det dags för nya utmaningar. Tidpunkten är rätt ur ett personligt såväl som professionellt perspektiv. Tele2 är i mycket gott finansiellt skick och är ett företag som fortsätter att visa goda resultat. Jag är övertygad om att Allison, tillsammans med resten av Tele2-teamet, kommer att fortsätta att bygga vidare på denna starka ställning.”

För mer information, kontakta:

Lars Torstensson, Kommunikationschef, Tel: 0702 73 48 79

Viktor Wallström, Pressfrågor, Tel: 0703 63 53 27

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS SNABBAST VÄXANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH VI ERBJUDER ALLTID VÅRA KUNDER VAD DE BEHÖVER TILL ETT LÄGRE PRIS. Vi har 15 miljoner kunder i 10 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, kabel-tv och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2013 omsatte bolaget 30 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 6 miljarder kronor.