Regulatoriskt pressmeddelande Tele2-koncernen maj 15 2014, 8:00 AM CET

Tele2 lanserar IPX-lösning för alla marknader

Stockholm - Tele2 AB (Tele2) (NASDAQ OMX Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) meddelade idag att man nu lanserar en egen IPX-lösning (Internet Protocol Exchange) för mobiloperatörer och innehållstjänster.

IPX-teknik erbjuder en säker och högkvalitativ anslutning mellan nätverk genom IP-teknologi. En IPX kan jämföras med ett stort rör, i vilket det finns ett flertal mindre rör som kan bära flera olika tjänster såsom HD Voice, datatrafik och LTE roaming. IPX möjiggör därmed att flertalet tjänster körs genom samma anslutning. Då lösningen erbjuds genom kommersiella avtal är skyddsnivån för alla spelare mycket hög, vilket skapar en pålitlig och kvalitetssäkrad upplevelse för konsumenterna.

Joachim Horn, EVP och CTIO på Tele2 AB, kommenterar: "Vi ser en dramatisk ökning av efterfrågan på datatjänster bland våra kunder. I en datadriven värld där geografiska gränser suddas ut är de tekniska anslutningslösningarna oerhört centrala. Lanseringen av vår IPX-lösning är ännu ett steg i den oändliga utvecklingen av våra nät, för att alltid kunna möta morgondagens behov."

Tele2s IPX -lösning gör det möjligt att tillhandahålla högkvalitativa och datakrävande tjänster, HD Voice, innehållstjänster och LTE roaming ovanpå Tele2 Eurocore-nätverket. Tele2 Eurocore är ett rubust datanätverk med hög kapacitet som förbinder alla Tele2s europeiska operatörer i ett enda nätverk.

Med Tele2s IPX-lösning på plats kommer leverantörer av till exempel strömmande musik och video att kunna leverera sina högkvalitativa tjänster på ett ännu mer effektivt och säkert sätt.

För mer information, kontakta:

Lars Torstensson, Kommunikationschef, Tel: 0702 73 48 79

Viktor Wallström, Pressfrågor, Tel: 0703 63 53 27

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS SNABBAST VÄXANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH VI ERBJUDER ALLTID VÅRA KUNDER VAD DE BEHÖVER TILL ETT LÄGRE PRIS. Vi har 14 miljoner kunder i tio länder. Tele2 erbjuder tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2013 omsatte bolaget 30 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 6 miljarder kronor.