Regulatoriskt pressmeddelande Tele2-koncernen nov 04 2014, 8:00 AM CET

Tele2 och L&T Technology Services ingår ett strategiskt M2M/IoT partnerskap med fokus på transportindustrin.

Stockholm - Tele2 AB (Tele2), (NASDAQ OMX Stockholmsbörsen: TEL2 A och TEL2 B) och L&T Technology Services meddelade i dag att de ingår ett strategiskt partnerskap. Partnerna kommer att leverera Machine to Machine/Internet of Everything, M2M/IoT lösningar till transportområdet. M2M/IoT marknaden inom transport beräknas gå från att omsätta 10,4 miljarder dollar under 2014 till 29,4 miljarder dollar 2017 och 76,1 miljarder dollar 2020.

M2M/IoT innebär att maskiner sänder information till varandra med hjälp av SIM-kort. De signaler som skickas kan exempelvis kontrollera en process eller få en maskin att utföra en viss åtgärd. M2M/IoT är idag ett av de snabbast växande affärsområdena inom teknologi.

Partnerskapet mellan L&T Technology Services, en stor leverantör av ingenjörstjänster, och Tele2 har en stor potential på transportmarknaden inom bil-, flyg-, sjöfart- och maskinindustrin samt inom specialutvecklade fordon. M2M/IoT teknologi gör det exempelvis möjligt för passagerare att hålla sig uppdaterade gällande avgång- och ankomsttider samt förseningar i trafiken. Ett annat exempel på vad M2M/IoT möjliggör är att kunder kan  fjärrövervaka sina motorer. Data kan samlas automatiskt och visa när det är dags för exempelvis underhåll och därmed reducera risken för skador på motorerna.

Med L&T Technology Services djupa kunskap inom transportsektorn och Tele2s merit som en av de främsta leverantörerna av kommunikationstjänster kommer partnerna kunna leverera högkvalitativa helhetslösningar till sina kunder.

Rami Avidan, chef för Tele2 M2M Global Solutions kommenterar: “Jag är väldigt glad över partnerskapet med L&T Technology Services. Det ska bli spännande att se hur våra olika expertisområden kan göra transportindustrin ännu mer produktiv och kostnadseffektiv med hjälp av nya affärsmodeller.”

För mer information, kontakta:
Lars Torstensson, Kommunikations- och strategichef, Telefon: +46 702 73 48 79
För kontakt med L&T Technology Services: Jeevan Prakash, Telefon:  +46 76 346 56 60

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS SNABBAST VÄXANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH VI ERBJUDER ALLTID VÅRA KUNDER VAD DE BEHÖVER TILL ETT LÄGRE PRIS. Vi har 14 miljoner kunder i tio länder. Tele2 erbjuder tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2013 omsatte bolaget 30 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 6 miljarder kronor.