Regulatoriskt pressmeddelande Tele2-koncernen jul 03 2014, 8:00 AM CET

Tele2 och NetComm Wireless ingår strategiskt partnerskap inom M2M/IoT

Stockholm - Tele2 AB (Tele2), (NASDAQ OMX Stockholmsbörsen: TEL2 A och TEL2 B) och NetComm Wireless Limited (ASX: NTC) meddelar idag att de har ingått ett strategisk partnerskap för att skapa nya M2M-anslutningsmöjligheter för vertikala marknader. Detta genom att förändra funktioner inom kapitalförvaltning på områden som industriell automatisering, säkerhet, smarta städer samt vård.

Partnerskapet är en del av ett större samarbete mellan ledande M2M/Iot-partners valda av Tele2 och NetComm Wireless för att leverera end-to-end lösningar som är lätta att applicera på ett brett område av M2M/IoT applikationer inom olika nyckelindustrier.

NetComm Wireless’s M2M/IoT-utrustning levererar nätverksuppkoppling samt fjärrhanteringskomponenter som höjer drifts- och kostnadseffektiviteten genom att ge företag möjligheten att bevaka och kontrollera affärskritisk utrustning och värdefulla tillgångar över Tele2’s nätverk.

Rami Avidan, chef för Tele2 M2M Global Solutions, kommenterar: ”Tele2 har som avsikt att bygga partnerskap som underlättar för affärskunder att utveckla M2M/IoT-lösningar inom hela deras organisation. Vi ser fram emot att arbeta med NetComm Wireless för att leverera uppkoppling, specialanpassning och den kontroll och styrning som krävs för att nå detta mål.”

David Stewart, CEO och verkställande direktör på NetComm Wireless, kommenterar: “Den europeiska trådlösa M2M/IoT marknaden har idag en stadig tillväxt och vi är glada att ingå partnerskap med Tele2 för att tillfredställa det starka behov som vi ser inom flera industrier, i Europa och globalt.”

NetComm Wireless:s 3G/4G M2M-utrustning innehåller ett mjukvaruutvecklingsverktyg för flexibel specialanpassning. Verktyget är utrustat med industriella standardprotokoll för fjärrhantering av komponenternas kapacitet så att affärskunder kan felsöka, uppgradera data och lansera nya applikationer via Tele2’s nätverk i realtid.

För mer information, kontakta:
Lars Torstensson, Kommunikations- och strategichef, Telefon: +46 702 73 48 79

NetComm Wireless Limited (ASX: NTC) är en ledande utvecklare av innovativa bredbandsprodukter som säljs globalt till telekomoperatörer, nätoperatörer och systemintegratörer. Under 32 års tid har NetComm utvecklat en portfolio med datakommunikationsprodukter i världsklass och är en respekterad global leverantör av 3G och 4G till telekomoperatörer, Machine-to-Machine (M2M) och bredband på landsbygden. NetComm’s produkter är designade för att möta de växande behov som finns idag då hem, affärs-och industribredbandsapplikationer ständigt skiftar och designad för att optimera prestationen för globala nätverk. Huvudkontoret ligger I Sydney, Australien. NetComm har också kontor i USA, Kanada, Storbrittanien, Nya Zeeland, mellanöstern samt Japan. För mer information om NetComm besök: www.netcommwireless.com

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS SNABBAST VÄXANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH VI ERBJUDER ALLTID VÅRA KUNDER VAD DE BEHÖVER TILL ETT LÄGRE PRIS. Vi har 14 miljoner kunder i tio länder. Tele2 erbjuder tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2013 omsatte bolaget 30 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 6 miljarder kronor.