Regulatoriskt pressmeddelande Tele2-koncernen feb 05 2015, 9:00 AM CET

Norska konkurrensmyndigheten godkänner Tele2s försäljning av den norska verksamheten

Stockholm - Tele2 AB (Tele2), (NASDAQ OMX Stockholmsbörsen: TEL2 A och TEL2 B). Den norska konkurrensmyndigheten (Konkurrensetilsynet) meddelar i dag att de godkänner Tele2s försäljning av den norska verksamheten till TeliaSonera. Som en konsekvens av konkurrensmyndighetens preliminära beslut att stoppa förvärvet den 1 december 2014, har ytterligare åtaganden fastslagits och den slutgiltiga köpesumman har justerats från 5,1 miljarder kronor till 4,5 miljarder kronor. Transaktionen förväntas avslutas inom två veckor.

Mats Granryd, vd och koncernchef för Tele2 AB, kommenterar: ”Det var aldrig vår ambition att sälja vår norska verksamhet. Som en följd av en komplex auktionsprocess i slutet av 2013 blev vår enda vettiga utväg att helt och hållet lämna landet. Vi är nöjda med att de norska myndigheterna accepterar de utökade åtagandena, vilket innebär att vi kan få ett snabbt avslut av affären. Vi är mycket stolta över vad vi har åstadkommit sedan vi gick in på den norska marknaden 1995. Vårt norska team, under ledning av Arild Hustad, har skapat starka varumärken, en framgångsrik affärsverksamhet och framförallt 1,2 miljoner väldigt nöjda Tele2-kunder. Även om vi inte har lyckats med att fullfölja vår ursprungliga strategi blir den här lösningen bra för våra norska medarbetare, våra kunder, våra aktieägare och Tele2 i största allmänhet. Det är en tilltalande transaktion som är bra värderad och efter månader av osäkerhet skapar den kapacitet för oss att fortsätta utmana och ta nya steg på andra marknader. Vi önskar vårt team all lycka när de nu inkorporeras i TeliaSoneras organisation.”

Arild Hustad, vd för Tele2 Norge, kommenterar: ”Transaktionen för samman två starka spelare på den norska marknaden. Kombinationen skapar ett bolag som blir ännu bättre på att betjäna norska mobilkunder och företag. En direkt effekt av sammanslagningen är en snabbare utrullning av 4G, för att förbättra kundupplevelsen och stimulera fortsatt tillväxt på den norska marknaden.”

Det förväntade kontanta värdet om 4,7 miljarder kronor innebär en bra avkastning på gjorda investeringar och kommer att generera en reavinst om cirka 1,8 miljarder kronor. Reavinsten och transaktionens värde, bekräftar Tele2s fortsatta fokus på att skapa värde för sina aktieägare.

Till följd av transaktionen har styrelsen för Tele2 AB beslutat att rekommendera en extra utdelning om 4,5 miljarder kronor till årsmötet i maj 2015, utöver den redan utannonserade ordinarie utdelningen om 4,85 kronor per ordinarie A- eller B-aktie.

Lars Torstensson, Kommunikations- och strategichef, Tele2 AB, Tel: +46 702 73 48 79.
Viktor Wallström, PR-chef, Tele2 AB, Tel: +46 703 63 53 27.

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS SNABBAST VÄXANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH VI ERBJUDER ALLTID VÅRA KUNDER VAD DE BEHÖVER TILL ETT LÄGRE PRIS. Vi har 14 miljoner kunder i nio länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, kabel-TV och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2014 omsatte bolaget 26 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 5,9 miljarder kronor