Regulatoriskt pressmeddelande Tele2-koncernen feb 19 2015, 7:00 AM CET

Tele2 M2M lanserar 4G/LTE för M2M/IoT-lösningar

Stockholm – Tele2 AB, (Tele2), (NASDAQ OMX Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) meddelade idag att man lanserar 4G/LTE-uppkoppling för tillämpningar inom maskin-till-maskin (M2M)/sakernas internet (IoT).

Rami Avidan, kommersiell direktör på Tele2 M2M Global Solutions, kommenterar: “Det här är bevis på att Tele2 fortsätter utmana och utveckla M2M/IoT-marknaden. Så vitt jag vet är vi den andra operatören i världen att publikt meddela 4G/LTE för M2M/IoT. Vi kommer nu att kunna utnyttja den överlägsna nätteknologin för nya spännande typer att tillämpningar, både på Tele2s egna marknader samt tillsammans med roaming-partners.”

Nya typer av tillämpningar inkluderar, bland många andra, kameraövervakning med HD-streaming, infotainmentsystem i bilar och uppkopplade reklamskyltar. Den typen av tjänster kräver högre hastigheter i nätet, en mer stabil datauppkoppling och mycket kortare svarstider – vilket 4G/LTE medger. Fördelarna med 4G/LTE kommer kunderna tillgodo genom Tele2 M2M Control Center som drivs av Jasper, en global ledare inom IoT-plattformar.

Cindy Patterson, global kundchef på Jasper, kommenterar: ”Tele2s lansering av 4G/LTE illustrerar deras starka engagemang för IoT-marknaden. Det här är en del i att försäkra att Tele2 M2M Control Center fortsätter att förse företag med IoT-tjänster av absolut högsta klass.”

Vad är fördelarna med 4G/LTE för M2M-kunder?

• Högre hastigheter – upp till 50 Mbit/sekund
  • Stabilare datauppkoppling
  • Kortare svarstider i jämförelse med 2G/3G, vilket medger användning för snabbrörliga enheter, strömmande tjänster samt multicasting
  • En framtidssäkrad teknologi
  • Bättre teckning genom tillgång till mer spektrum

Lars Torstensson, kommunikations- och strategichef, Tele2 AB, Tel: +46 702 73 48 79.

Viktor Wallström, pressfrågor, Tele2 AB, Tel: +46 703 63 53 27.