Regulatoriskt pressmeddelande Tele2-koncernen jun 27 2016, 8:00 AM CET

Guillaume van Gaver utsedd till internationell marknadsområdeschef och ny medlem i Tele2 ABs ledningsgrupp

Stockholm - Tele2 AB, (Tele2), (NASDAQ OMX Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) meddelar idag att Guillaume van Gaver har utsetts till internationell marknadsområdeschef och medlem i Tele2 ABs ledningsgrupp. Lars Torstensson, strategi- och tillväxtchef, har också meddelat att han lämnar Tele2 för nya utmaningar utanför bolaget.

Återintroduktionen av en marknadsområdeschef för marknaderna utanför Sverige och Nederländerna säkerställer förnyat fokus inom ledningsgruppen. I rollen kommer Guillaume ytterst ansvara för Tele2s verksamheter i Baltikum, Kazakstan, Kroatien, Österrike och Tyskland. Han kommer att börja den nya tjänsten den 5 juli 2016 och rapportera till Allison Kirkby, vd och koncernchef.

Guillaume har mer än 20 års internationell erfarenhet inom telekom och handel. Han har arbetat i USA, Europa samt Mellanöstern och tidigare arbetsplatser inkluderar Orange, Mobinil, EE och Dixons Carphone. Han har suttit i flertalet marknadschefs- och bolagsledningspositioner. Den senaste tjänsten inkluderade ompositioneringen av Dixons Carphones återförsäljningsaktiviteter i Kontinentaleuropa till CWS – en ny enhet som fokuserar på företagssegmentet. Som en av flera nämnvärda karriärsframgångar drev Guillaume expansionen av den egyptiska grenen av Orange från 7 till 21 miljoner kunder under sin tid på bolaget.

Allison Kirkby, vd och koncernchef på Tele2 AB: ”Jag är mycket glad över att få välkomna Guillaume till Tele2-familjen. Han är en erfaren ledare inom telekomsektorn med många års erfarenhet från olika marknader och företag – och med imponerande resultat. Guillaume kommer att kunna bidra med en bred kompetens – och fransk finess – till Tele2s ledningsgrupp.”

Guillaume van Gaver, inkommande internationell affärsområdeschef på Tele2 AB, kommenterar: ”Tele2s utmanarprofil tilltalar mig mycket och jag ser fram emot att ansluta mig till ett starkt värderingsstyrt företag. Genom min erfarenhet tror jag att jag kan bidra till att leverera starka resultat tillsammans med de lokala teamen i deras respektive marknader.”

Lars Torstensson har beslutat sig för att lämna företaget för att anta nya utmaningar. Lars började på Tele2 år 2007 och har sedan dess haft flera ledande positioner inom investerarrelationer, kommunikation, strategi och tillväxt. Lars kommer vara kvar på bolaget fram till mitten av november.

Allison Kirkby, vd och koncernchef på Tele2 AB, kommenterar: ”Jag vill tacka Lars för hans många starka insatser under de 10 år som han har arbetat på bolaget. Lars har varit en sann ambassadör för ”The Tele2 Way” och jag har uppskattat att arbeta med honom – både som kollega och vän. Jag önskar honom all lycka i hans nya utmaningar.”

Lars Torstensson, strategi- och tillväxtchef på Tele2 AB, kommenterar: ”Tiden på Tele2 har verkligen varit fantastisk och jag vill rikta ett stort tack till alla mina kollegor. När jag blev erbjuden en roll i ledningsgruppen på Gelato kände jag att det var rätt tillfälle för mig att uppleva den digitala transformationen i en ny och annorlunda kontext – genom att förnya tryckeriindustrin. Jag är otroligt stolt över det starka team och den välmående verksamhet som jag lämnar efter mig på Tele2.”

Informationen är sådan som Tele2 AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 27 juni 2016 kl. 08:00.

Viktor Wallström, kommunikationsdirektör, Tele2 AB, Tel: +46 703 63 53 27
Louise Tjeder, IR-chef, Tele2 AB, Tel: +46 704 26 46 52

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS SNABBAST VÄXANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH VI ERBJUDER ALLTID VÅRA KUNDER VAD DE BEHÖVER TILL ETT LÄGRE PRIS. Vi har 16 miljoner kunder i nio länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, kabel-TV, innehållstjänster samt M2M/IoT-lösningar. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2015 omsatte bolaget 27 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 5,8 miljarder kronor.